Fandom

Jedipedia

Aggressive ReConnaissance-170 tähtihävittäjä

4 625sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Wiki.png

Starfigher.jpg
ARC-170 tähtihävittäjä
Tuotannolliset tiedot
Valmistaja
Malli

Aggressive ReConnaissance 170 tähtihävittäjä[2]

Luokka

Tähtihävittäjä[2]

Hinta
Tekniset tiedot
Pituus

14,5 metriä[1]

Leveys

22,6 metriä (siipienväli)[1]

Korkeus

4,78 metri[1]

Kiihtyvyys

2600 G[1]

Megavalo

100[3]

Huippunopeus (ilmakehässä)

44000 km/h (suojakenttä päällä)[1]

Hyperajo

Luokan 1.5[1]

Hyperajon etäisyys

5000 valovuotta[1]

Suojakentät

5 × 1016 W[4]

Suojausjärjestelmät

Sensorinjumitin

Aseistus
Miehistö
Matkustajat

Ei yhtään[2]

Lastitilat

110kg [2]

Kulutustarvikkeita

5 päivää[1]

Muut järjestelmät
Käyttötiedot
Rooli(t)
Aikakausi
Ensimmäiseksi nähty

20 BBY

Liittoutuma

Aggressive ReConnaissance-170 tähtihävittäjä, joka myös tunnettiin nimellä ARC-170, oli raskas tähtihävittäjä/pommittaja-alus, jota käytettiin paljon Galaktisen Tasavallan laivastossa kloonisotien loppupuolella.[5]

ARC-170 oli enimmäkseen Kapinaliiton käyttämän T-65 X-siipisen tähtihävittäjän edeltäjä.[5]

OminaisuudetMuokkaa

SuunnitteluMuokkaa

ARC170 ICS.jpg

ARCin poikkileikkaus ja tietoja.

ARC-170 tähtihävittäjää tuotti yhdessä Incom Corporationja Subpro Corporation. Kuten heidän muut tuon ajan tähtihävittäjäsuunnitelmat, kuten kevyempi Z-95 headhunter tai raskaampi PTB-625 planetaarinen pommittaja, tai NTB-630 laivaston pommittaja, ARC-170 oli muodoltaan nopea ja sitä tehosti voimakkaat moottorit. ARC-170 hävittäjässä oli myös S-foils -järjestelmä, joka auttoi sitä kaihtamaan kuumuutta ja näin taas avitti lentäjän suojakenttää. Tämä toi hävittäjälle myös ylimääräistä vakautta ilmakehälennoissa. [5]

Käyttäen sen suojakenttäprojektoreita haihduttamaan liiallista ilmanvastuksesta muodostunutta lämpöä ARC-170 kykeni saavuttamaa hyperääniaaltoisen vauhdin lentäessään ilmakehässä.[5]

ARC-170 oli selvä erilaisuus muista yleisistä tähihävittäjistä kloonisotien aikaan. Hävittäjät, Alpha-3 Nimbus-luokka ja Eta-2 Actis-luokka rakennettiin pieniksi, nopeiksi ja ohjattaviksi, mutta pienuuden vuoksi niihin ei voitu asentaa raskaita aseita, suojia tai hyperajoja. Silti ARC-170 oli suurikokoinen ja se kesti pitkiä itsenäisiä operaatioita.

Sotilaallinen rooliMuokkaa

Plokoonjsf.jpg

ARC-170en ohjaamonäkymä.

ARC-170 tähtihävittäjiä lähetettiin yleensä vaarallisiin tiedustelutehtäviin tai hyökkäyksiin syvälle vihollislinjoihin.[5] Soveltuakseen tällaisiin tehtäviin ARC-170 oli varustettu luokan 1.5 hyperajolla ja sen nokka oli täytetty voimakkailla sensoreilla ja jumittimilla.

ARC-170 tähtihävittäjässä oli tarpeeksi elintarvikkeita 5 päiväksi. Kuitenkin nämä tuet ja ylimääräinen aseistus toivat mukanaan huonoja puolia ja ARC-170 oli siksi melko hidas. Tehokas panssarointi ja 5e16 W jatkollinen suojaus, kuten myös kaksi perätykkiä, auttoivat ARC-170 tähtihävittäjän lentäjää eloonjäämisessä kun se oli piiritetty vihollisen pienemmillä sekä nopeammilla hävittäjillä, vaikka se pystyi haavoittuvaisena vihollisen antihävittäjätykeille.

AseistusMuokkaa

Arc170.jpg

ARC-170 Cato Neimoidian yllä.

ARC-170 tähtihävittäjässä oli voimakas aseistus. Siinä oli kuusi protonitorpedoa ja sen siivenpäihin asetetut keskiverrot laserkanuunat olivat epätavallisen isoja tähtihävittäjälle. [5] ARC-170 hävittäjiä käytettiin usein raskaina iskualuksina iskujoukoissa, joita saattoivat V-siipiset tai Etat.

ARC-170 hävittäjässä oli kolme kloonia ohjaamassa: pilotti, varalentäjä, joka käytti siivekkeiden lasereita, sekä perätykkimies, joka käytti muita aseita. Hävittäjässä oli myös astromekaanikkodroidi, joka hoiti korjaus -, ja navigointityöt.[5]

Muokatut versiotMuokkaa

Arc170 pair.jpg

Kaksi ARC-170ea Coruscantin yllä.

Eliittilentäjät tapasivat muokkailla alustaan omien tarpeidensa mukaan kloonisotien aikaan, kuten vaikka maalaamalla sen petoeläimiä muistuttavilla merkeillä.

HistoriaMuokkaa

KloonisodatMuokkaa

ARC-170 hävittäjiä käytettiin erittäin usein kloonisodissa. Vähän ennen Coruscantin taistelua, kokonainen lentue ARCeja suojasivat Obi-Wan Kenobia ja Anakin Skywalkeriä Tythellä, mutta tuhoutuivat.[6]

Kloonisotien Coruscantin taistelun aikana ARC-170 hävittäjät täyttivät Kloonitaistelulentue 7:än, joka suojasi Kenobia ja Skywalkeriä kun he lensivät Näkymättömälle kädelle. Vaikka Lentue 7 kärsi suuret tappiot, sen lentäjät saivat saatetuksi jedit Grievousin alukselle ja he pelastivat sieltä ylikansleri Palpatinen. Suuret määrät ARCeja tuhoutui Separatistien kolmihävittäjädroidijoukkojen toimesta taistelun melskeessä.[7]

Galaktinen ImperiumiMuokkaa

ARC170 Pilots.jpg

ARCin pilotit näkymässä.

Myöhemmin Palpatinen julistettua käsky 66 ARC-170 tähtihävittäjät Cato Neimoidian yllä ampuivat alas jedimestari Plo Koonin kloonikomentaja Jagin alaisuudessa. He ampuivat hänen Delta-7 hävittäjäänsä tuhoten sen moottorit. Koon yritti, muttei enää saanut alusta hallintaansa ja näin törmäsi kuolemaansa (sillä mitä hänestä oli enää jäljellä) Neimoidialaiseen siltakaupunkiin.[7]

Galaktisen sisällissodan aikana ARC-170 tähtihävittäjiä löytyi niin Imperiumin kuin Kapinaliiton laivastoista, missä ne kuuluivat eliittiosastoihin. [8] Incom jatkoi tuottoaan T-65 X-siipinen tähtihävittäjä -mallin kanssa, joka oli ARCin seuraaja.

EsiintymisetMuokkaa

ARC170s BFIIcover.jpg

ARC-170 hävittäjiä Coruscantin taistelussa.

ARC 170.jpg

ARC-170 tähtihävittäjä.

LähteetMuokkaa

ViitteetMuokkaa

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki