FANDOM

Eaw at-aa perspective.GIF
AT-AA
Tuotantotiedot
Valmistaja

Rothana Heavy Engineering

Tuotantolinja

All Terrain -linja

Malli

All Terrain Anti-Aircraft

Luokka

Talsija

Tekniset tiedot
Pituus

18 metriä

Aseistus
Käyttö
Rooli(t)

Telatykistö (ilmatorjunta)

Aikakausi
Liittoutuma
"Tarkkailemme taivasta."
―AT-AA pilotti[lähde]

All Terrain Anti-Aircraft (AT-AA) (suom. Kaikkimaastoinen ilmatorjunta) oli nopeasti liikkuva, nelijalkainen liikkuva ilmatorjuntatalsija, jota Galaktinen Imperiumi käytti.

OminaisuudetMuokkaa

Eaw at-aa.jpg

Eri näkymiä AT-AAsta.

AT-AA talsijalla oli neljä tukevaa jalkaa ja liskomainen runko, matalan profiilin, jota ei Imperiumin muissa talsijoissa nähty, kanssa, joka teki talsijasta vaikean kohteen vihollisen ilmavoimille. Suurimmalla osalla malleista ainoa ase oli voimakas tykkitornitettu ilmatorjuntapod, joka ampui viholliskoneita alas taivaalta erityyppisillä ammuksilla. Muunlaisia versioita voitiin varustaa yhdellä tai kolmella raketinheitintuuballa.

AT-AA kantoi mukanaan myös joukkoa elektronisia suojajärjestelmiä, jotka kykenivät häiritsemään vihollisen ohjuksen ohjelmointia ja näin vähentämään vihollisohjusten osumariskin.

AT-AAlla oli kyykkymäinen asento, ja se kannatteli ilmatorjuntapodin suurta painoa tai sitten ohjusheittimen sen takaosassa. Pod kykeni ampumaan erilaisia ammustyyppejä ja kykeni täyttämään taivaan ammuksia, jotka silppuisivat vihollisen tähtihävittäjät panssarineen tai häiritsemään vihollislaivastoja riippuen ohjustyypistä.

HistoriaMuokkaa

AT-AA1.jpg

AT-AA tulittaa.

Sen tärkeimmät suunnitelmat tuotettiin niinkin varhaisesti kuin kloonisotien aikana, ja tuotanto alkoi samaan aikaan Uuden järjestyksen hallinnolla.

AT-AAta käytettiin hyvin paljon galaktisen sisällissodan aikana, missä niitä käytettiin vihollisen ilmavoimia vastaan, mutta oli miltei hyödytön jalkaväkeä vastaan. Jopa sädekivääritelineillä asennettuja joskus talsijaan, AT-AAn tuli luottaa paljon saattueeseen.

Kalaanin taistelun aikana AT-AA patterit tulisivat suojelemaan panssaroituja kolumneja vihollisen ilmajoukoilta, tuoden maahan Kapinaliiton sotilaiden T-47 -ilmakiiturit. AT-AA talsijoita käytettiin jopa Uuden tasavallan ajalla, jossa ne puolustivat galaksin pääkaupunkia Uuden Tasavallan puolustusvoimilta.

Kulissien takaaMuokkaa

Aarocket.jpg

AT-AA ohjustuubi siihen asennettuna.

Suurimmassa osassa esiintymisistä, kuten Star Wars: Empire at Warissa ja Star Wars: Force Commanderissa, AT-AA on varustettu ilmatorjuntapodilla. Star Wars: Galactic Battlegroundsissa se ensimmäistä kertaa kantaa ohjusheitintuubaa, sekä sen voi parannella kantamaan 3. Kuitenkin kaikki muut ilmatorjuntayksiköt ampuvat raketteja, joten se on pelin mekaniikan outoja kohtia. Tämä on ainoa keisarillinen valtausase, joka tehtiin alkujaan Expanded Universea varten esiintymään kaikkiin kolmeen tärkeimpään Tähtien sota RTS peliin. AT-AA:ta muistuttaa tosi-maailmassa ilmatorjuntatarkoituksiset armeijan kulkuneuvot, kuten Neuvostoliiton Tunguska-M1.

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki