Fandom

Jedipedia

All Terrain Attack Pod

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Atap.jpg
AT-AP
Tuotantotiedot
Valmistaja

Kuat Drive Yards[1]

Tuotantolinja

All Terrain -linja

Malli

All Terrain Attack Pod [1]

Luokka

Talsija [1]

Hinta
Tekniset tiedot
Korkeus

11 metriä [1]

Huippunopeus

60 km/h [1]

Suojaus

Ei ole [1]

Aseistus
Miehistö
Matkustajat

Ei yhtään [1]

Lasti

200 kg [1]

Käyttö
Rooli(t)
  • Panssari
  • Tiedustelu
  • Telatykistö
Aikakausi
Liittoutuma

All Terrain Attack Pod (AT-AP) (suom. Kaikkimaastoinen hyökkäyskapseli) tai Pod Attack Walker (PAW) [2] oli kolmejalkainen talsija, joka kehitettiin AT-PT- ja AT-TE talsijoista kloonisotien lopun häämöttäessä. [3]

OminaisuudetMuokkaa

Atapkashyyyk.jpg

AT-AP Kashyyykillä.

AT-AP (All Terrain Attack Pod) oli erittäin hyvin onnistunut tapa kuljettaa raskasta tykistöä kohteesta kohteeseen, sen tärkein tarkoitus oli palvella liikkuvana ampumajalustana, jota käytettiin tykittämään vihollisen kohteita joukkojen tai kulkuneuvojen kimppuun hyökkäämisen sijaan. Siinä oli erittäin edistynyt kohdistusjärjestelmä, joka antoi sille lempinimen "sniper tank" (suom. tarkka-ampujatankki).

Vaikka se oli huomattu kaksijalkaisena talsijana, AT-AP talsijalla oli kolmas jalka roikkumassa sen alapuolella, tehden siitä kolmijalkaisen. Tämä tulisi hyödylliseksi taistelussa, jossa tulisi vakauttaa talsijaa kun eteen tulee vaikeaa maastoa tai kun se ampui päätykillään. [3]

AT-AP talsija oli aseistettu massakuljettajan kanuunalla, joka oli kiinnitetty kulkuneuvon etupuoleen, raskaalla sädekanuunalla kiinnitettynä sen tykkitorniin, ja keskiverrolla laserkanuunalla sen pohjapuolella.[3]

Talsijan pääaseen ampujan penkin takana oli tukityökalulaatikko, joka oli täytetty erilaisilla työkaluilla, joilla korjattaisiin AT-AP:n mahdolliset vauriot ja tekniset viat.[3]

HistoriaMuokkaa

AT-AP sideview.jpg

AT-AP:n sivunäkymä.

Kun kloonisodat riehuivat galaksissa, Galaktisen Tasavallan suurarmeijan komentajat huomasivat, että he tarvitsivat lisää tehokasta talsijatukea. [3] Yksi uusimmmista tulevista suunnitelmista oli tämä AT-AP sotakone, talsija, jossa oli AT-TE:sta muunneltuja toimintoja.[3]

Vaikka AT-AP oli panssaroitu se oli liian heikko käytettäväksi omillaan ja tämän tyypin tykkipatterit voitiin usein korvata telapanssarivaunuilla.[3]

AT-AP talsijaa käytettiin kloonisodissa myöhemminkin, kuten vaikkapa Kashyyykin taistelussa, jossa ne Tasavallan joukkojen tuella puolustivat Kachirhon kaupunika. Nämä talsijat ottivat myös osaa separatistien hyökkäyksiin Ulkokehän valtauksien aikana planeetoilla kuten vaikkapa Felucialla tai Saleucamilla.[4]

Myöhempi käyttöMuokkaa

Galaktisen sisällissodan riehutessa pitkin galaksia jotkut Galaktisen Imperiumin AT-AP -talsijat valmistuivat ennemmin hylätyissä tehtaissa, jonka johdosta niitä joutui myös Kapinaliiton joukkojen käsiin.[5]

Näitä talsijoita vajosi myös suuria määriä piraattejen, Hutt Cartelin ja muiden jengien ja epämääräisten joukkioiden käsiin, kuten esimerkiksi Zann Consortiumin, joten joko Imperiumin tai Kapinaliitto joutuivät vähän väliä kahakoihin rikollis -ja piraattijengien kanssa. Joitakin talsijoita oli ostettavissa hutt -rikollisherrojen heidän palatseistaan.[6]

EsiintymisetMuokkaa

PODwalkerEAW.jpg

AT-AP.

LähteetMuokkaa

ViitteetMuokkaa

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki