Fandom

Jedipedia

Boba Fett

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu1 Share
TPM-CGYoda.jpg

Mestari Qui-Gon, vielä muuta sanottavaa onko teillä?

Tämä artikkeli käsittelee tärkeää aihetta, ja se vaatii laajennusta.

Lisätietoa saatat löytää artikkelin keskustelusivulta. Kun olet mielestäsi laajentanut artikkelia tarpeeksi, voit poistaa tämän mallineen.

Atticon2.png

Tätä artikkelia tai artikkelin osaa on pyydetty parannettavaksi.
Syy: Huono kielioppi.
Voit auttaa Jedipediaa parantamalla artikkelia. Lisää tietoa saattaa olla artikkelin keskustelusivulla.

Wiki.png

BobaFettMain2.jpg
Boba Fett
Elämäkerralliset tiedot
Kotiplaneetta

Kamino

Syntynyt

32 BBY, Kamino

Ruumiilliset tiedot
Laji

Ihminen (klooni)

Sukupuoli

Mies

Pituus

183 cm

Hiusten väri

Mustat

Silmien väri

Ruskeat

"Nyt ymmärrän, miksi sinua kutsutaan galaksin parhaaksi palkkionmetsästäjäksi."
Darth Vader[lähde]

Boba Fett oli Jango Fettistä tehty klooni Tasavallan klooniprojektin yhteydessä. Boba oli Jangon "poika", josta tuli mahdollisesti Galaksin tunnetuin ja pahamaineisin palkkionmetsästäjä. Boba Fett käytti "isältään" perittyjä varusteita, aseita kuten laserkivääriä, liekinheitintä ja raketinheitintä sekä tähtialusta, Slave I:tä.

Boban "isä", Jango Fett kuoli kloonisodissa Boban ollessa nuori. Hän kasvoi ja selvisi kloonisodista, ja sisällissodasta liittoutumatta ikinä Tasavallan, separatistien, tai Galaktisen Imperiumin kanssa, vaikka hän tekikin Vaderin kanssa yhteistyötä Luke Skywalkerin nappaamiseksi. Myöhemmin Tatooinella Boba melkein ampui Luken, mutta juuri silloin karboniitista vapautunut Han Solo käynnisti hänen rakettireppunsa. Boba lensi päin Jabban partioalusta ja putosi sarlacc-hirviön suuhun. Hän kuitenkin selviytyi hengissä.lähde?

ElämäkertaMuokkaa

Varhaiset vuodet (32–19 BBY)Muokkaa

Boba Fett tehtiin Kaminossa 32 BBY. Hänen mallinaan oli "isä" Jango Fett, jonka pohjalta kaminolaiset valmistivat kokonaisen armeijan kloonisotureita. Palkkioksi työstää Jango halusi rahaa ja käsittelemättömän kloonin, jonka kasvua ei ollut kiihdytetty. Klooni sai nimekseen Boba ja käsittelemättömyyden ansiosta hän pystyi kokemaan lapsuuden. Kuten muutkin kloonit, Boba Fett kasvoi Kaminossa isänsä luona. He joutuivat pakenemaan planeetalta Obi-Wan Kenobin lähdettyä seuraamaan heitä, sillä Jangon epäiltiin olevan vastuussa Padmé Amidalan murhayrityksestä. Boba Fett oli paikalla Geonosiksella kun kloonisota alkoi, ja sai nähdä, kuinka jedimestari Mace Windu katkaisi hänen "isänsä" kaulan. Boba yrittää kostaa murhan kloonisotien aikaan tuloksetta. Boba peri Jango Fettiltä palkkionmetsästäjän puvun, ammatin ja Slave I -aluksen.[1]

Viimeiset vuodetMuokkaa

"Hän ei kelpaa minulle kuolleena."
―Boba Fett kommentoi Han Solon jäädyttämistä Darth Vaderille[lähde]

Darth Vader lupasi suuren palkkion joukolle palkkionmetsästäjiä, jos he nappaisivat Millennium Falcon aluksella pakenevan joukon, johon kuuluivat Han Solo, prinsessa Leia Organa ja Chewbacca. Tarkoituksena oli käyttää heitä syötteinä, joilla Luke Skywalker saataisiin houkuteltua ansaan. Fett otti tehtävän vastaan ja lähti seuraamaan tähtituhoajan kylkeen kiinnittynyttä Millennium Falconia kohti Bespinin Pilvikaupunkia. Fett paljasti Imperiumille jo hyvissä ajoin ryhmän päämääränä olevan planeetan ja joukot ehtivät sinne ottamaan Falconin vastaan. Palkkionsa lisäksi Fett halusi Han Solon, josta Jabba Desilijic Tiure oli luvannut palkkion. Soloa käytettiin ennen luovuttamista koekaniinina vasta rakennetussa syväjäädytyslaitteessa, jonka jälkeen hänet luovutettiin Fettille.[2]

"Boba Fett? Boba Fett? Missä?"
Han Solo Sarlacc-hirviön kuopalla, ennen tahatonta kuolemantuottamusta[lähde]

Toimitettuaan Solon Jabballe, jäi Fett tämän palatsiin viettämään aikaansa. Kun Solo sulatettiin Leia Organan toimesta, ja pelastusta yrittänyt Luke Skywalker vangittiin, lähti Fett muun palatsin väen kanssa seuraamaan teloitusta Sarlacc-hirviön kuopalle. Siellä Skywalker kuitenkin aloitti uskaliaan pakoyrityksensä. Fett yritti keskeyttää paon, jolloin Han Solo tahattomasti tönäisi häntä selkään, laukaisten Fettin rakettirepun. Hän menetti lentonsa hallinnan ja putosi kuoppaan, jossa Sarlacc -hirviö nieli hänet.[3] Fett kuitenkin selviytyi.

Boba Fett hyökkäsi Han Solon ja Leian kimppuun kun he olivat Hanin vanhalla asunnolla. Hanin ystävä Mako oli paljastanut Boballe mistä Hanin voi löytää. Jahdatessaan Han Soloa ja Leiaa Boba vahingossa ampui yhden Huttin ja Han ja Leia pääsivät pakoon Bobalta.[4]

BobaFettMain2.jpg Tämä palkkionmetsästäjästä kertova artikkeli on tynkä. Voit auttaa Jedipediaa laajentamalla artikkelia.

EsiintymisetMuokkaa

Kaanonisoimattomat esiintymisetMuokkaa

ViitteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki