Fandom

Jedipedia

Colo-kynsikalat

4 624sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Wiki.png

ColoClawFish.jpg
Colo -kynsikalat
Kotiplaneetta

Naboo

Keskimääräinen pituus

40 metriä

"Argh! Iso törökala! Isot hampaat!"
Jar Jar Binks[lähde]

Colot olivat Naboon valtamerien pohjista löytytviä painajaismaisia petoja. Colo oli hyvin suurikokoinen käärmemäinen peto, jolla oli kaksi läpikuultavaa kuvioriviä kummallakin ruumiin puolella, jotka houkuttelivat saalista lähemmäs. Se on toiseksi suurin saalistajaeläin Naboon merissä, jonka voitti koossa vain massiivinen sando-merihirviö.

OminaisuudetMuokkaa

Infantcolo.jpg

Nuori colo.

Cololla oli pitkä hampaita täynnä oleva suu ja kaksi silmää pitkien ulokkeiden päissä. Colon päähän sijoittuivat myös suun päästä roikkuvat vedessä huojuvat syötit. Sen kulmahampaat olivat myrkyllisiä uhrille. Näin colo kykeni lamaannuttamaan uhrin, jottei se pureskelisi tietään ulos kalan mahasta. Tosin joskus harvoin Opee-meripeto saattaa päästä pakoon. Kaksi suurta tarttumakynttä, jotka törröttivät colon suuresta rintakehästä, antoivat sille mahdollisuuden pitää saalis paikallaan sitä syödessä. Colo kynsikalan leuat laajenivat saaliin mukaan, joten se pystyy syömään saaliita, jotka ovat monta kertaa sen omaa päätä suurempia. Colot olivat yleensä kaikkiruokaisia ja söivät mitä eteen sattui. Colojen saaliseläimiin kuului muunmuassa nuoria opee-meripetoja, jotka se nielisi elävältä. Nuorimmat opeet kykenivät jopa pureksimaan tiensä ulos colon vatsasta. Coloilla oli myös kyky saada uhrinsa sekaisin omituisella hydrostaattisella huudolla ja päässä sijaitsevilla äänijänteillä.

Colon maha venyi suurempaa saalista varten, jonka tuloksena ne näyttäisivät lihavemmilta. Coloilla oli myös herkästi liikkeen aistiva pyrstö.

HistoriaMuokkaa

Colo3-woswfg.jpg

Nuoret opee meripedot järsivät tiensä ulos colo -kynsikalan mahasta.

Vuonna 32 BBY eräs colo -kynsikala hyökkäsi Obi-Wan Kenobin, Qui-Gon Jinnin ja Jar Jar Binksin bongon kimppuun heidän matkatessaan Naboolaisen meren pohjassa ja pelastuivat juuri ja juuri kun sando -merihirviön hyökkäsi colon kimppuun.

Kaminolaisten kloonaustekniikka johti saberjowl -populaation luomiseen. Saberjowlit muistuttivat paljon näitä Naboon colo -kynsikaloja.

Kulissien takaaMuokkaa

Colo kynsikalat muistuttavat paljon tosi-maailman petoja, ehkä tarkimmiten ahmattiankeriasta.

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki