FANDOM

DC-15a.jpg
DC-15A -sädekivääri
Tuotannolliset tiedot
Valmistaja

BlasTech Industries

Malli

DC-15A -sädekivääri

Tyyppi

Sädekivääri

Fyysiset ja tekniset tiedot
Koko

Keskiverto sädekivääri

Kapasiteetti

500 ammusta (per 1 kaasulipas)

Käyttöetäisyys

10 kilometriä maksimiteholla

Käyttö ja historia
Aikakaudet

Imperiumin nousun aikakausi

Liittoutuma

DC-15A -sädekivääri oli Tasavallan suurarmeijan kloonisotilaiden suosima ja paljon käyttämä ase. Se oli suurempi, voimakkaampi ja paljon tehokkaampi kuin pistooliversionsa DC-15S -sädease.

OminaisuudetMuokkaa

DC-15AepIII.jpg

Kloonisotilas käyttää DC-15A -sädekivääriään.

DC-15 -sarja oli BlasTech Industriesin valmistama kaukoetäisyyden plasmakäyttöisten aseiden sarja. Ne olivat suosittuja kloonisotien aikaan. Tällaisten sädeaseiden käyttö vähensi kloonisotilaalta ammusten kantamisen taakan, mutta DC-15A:n kaasulippaiden muodostamilla panoksilla oli vaikea ampua. Tämä ei ollut silti mikään ongelma Kaminolla tehokkaan taistelukoulutuksen saaneille kloonisotureille. Nämä sädeaseet olivat nopeita ja tappavia hyvin koulutettujen kloonisotureiden käsissä. Kivääriin sopi myös teleskooppi, joka oli tavallisesti varastoitu kiväärin alle, mutta sotilas asetti sen nopeasti kivääriin halutessaan.

Tämän kiväärin tibannakaasua sisältävä lipas ampui jopa 500 ammusta, mutta se riippui myös tehon asetuksista. Tibannakaasusta muodostui sinisiä plasma-ammuksia, jotka vaikuttivat tehokkaasti vihollisjalkaväkeen.

DC-15A sädekiväärin tähtäys voitiin yhdistää kloonisotilaan kypärän visiiriin niin, että sotilas pystyisi tähtäämään kypärällään. Jos aseella ammuttiin tuelta, se tehosi vielä 10 kilometrin päähän. Täydellä teholla DC-15A jätti puolen metrin reiän "metallibetoniseoksesta" koostuvaan seinään.

Myöhemmin, kahdeksan vuotta jälkeenpäin Galaktisen Imperiumin valtakaudella kapinaan nousseet anti-sotilaat käyttivät näitä aseita Kaminon taistelussa Imperiumia vastaan.

Ensimmäisen kuolemantähden tuhoutumisen aikoina avaruusmiehelle, joka oli Boba Fettin liittolainen, annettiin tällainen ase, jolla hän voisi sitten viimeistellä Durgen.

Kulissien takanaMuokkaa

DC-15A sädekivääri, joka enimmäkseen esiintyy Tähtien sota: Episodi II – Kloonien hyökkäys -, ja Tähtien sota: Episodi III – Sithin kosto -elokuvissa on osittain saanut alkuperänsä Toisen maailmansodan aikaisesta saksalaisesta MG-34 konekivääristä (sama ase, joka oli DLT-19 raskas sädekiväärin muottina).

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki