FANDOM

Wiki

Tämä artikkeli kertoo tittelistä. Saatat olla etsimässä keisari-titteliä tai itse keisari Palpatinea.
PalpatineSpeechFinal

Ensimmäinen galaktinen keisari, Palpatine julistaa Uuden järjestyksen.

"Tuomalla koko galaksin yhden lain alle, yhden kielen, ja täyteen yhden henkilön johtoon, Tasavaltaa sen viimeisinä vuosina sortama korruptio ei ikinä enää pääse nousemaan."
Palpatine[lähde]

Galaktinen keisari oli Galaktisen Imperiumin valtionpäämies, jota käytettiin myöhemmin sekä Felin imperiumissa ja sen hajottua kummassakin osassa, Darth Kraytin galaktisessa imperiumissa ja pakolaisimperiumissa.

Keisarin valtaMuokkaa

"Keisarin tahto tapahtukoon."
Darth Vader[lähde]

Galaktisen keisarin valta ja auktoriteetti muodostettiin pääosin Galaktisen Tasavallan ylikanslerin oikeuksista ja senaatin viimeiselle ylikanslerille Palpatinelle Separatistien kriisin ja kloonisotien takia myöntämistä lisävaltuuksista. Keisari oli Imperiumin sisäisen hallintorenkaan hallituksen päämies ja senaatti neuvoi häntä ainakin teknisesti.

Galaktinen keisari oli valtion päämies, raskas hallituksen päämies ja asevoimien ylipäällikkö ja hänellä oli absoluuttinen valta Imperiumin asevoimien ja byrokratian yllä. Keisarilla yksin oli täysin valta nimittää ja erottaa moffeja. Keisari vastasi budjetista ja taloudesta, kutsui Imperiumin senaatin istuntoon ja lopetti sen. Keisarilla oli viimeinen ja painavin sana senaatissa ja hän hallitsi myös tuomioistuimia.

NousuMuokkaa

"Voimaa! Rajatonta voimaa!"
―Palpatine[lähde]

Palpatine oli ensimmäinen ja ainoa virallinen keisari Galaktisessa Imperiumissa—suurin osa keisarillisista johtajista (siis muista kuin Palpatine) eivät olleet kaikkien keisarillisten tiedossa tai eivät koskaan käyttäneet titteliä keisari. Eräs, nimeltään Sate Pestage näemmä piti titteliä laillisesti Palpatinen Endorin kuoleman ja hänen epäodotetun paluunsa välillä. Pestage kuitenkin joutui tapetuksi ennen Palpatinen paluuta uudessa |klooniruumiissa jättäen valtaistuimen hetkeksi ilman johtajaa.[1][2]

Keisari Palpatinen virallinen vallanperijä olisi ollut Darth Vader tämän sith-oppilaana; vaikka tapahtuikin todisteita, jotka osoittivat tätä vastaan—Palpatine tarjosi Skywalkerin pojalle, Luke Skywalkerille paikkaa Sidiousin puolella kaatuneen isänsä paikalla, jonka ehtona Luken olisi pitänyt tappaa Vader. Luke kieltäytyi, ja Palpatine sai lopulta surmansa Vaderin toimesta, joka kuoli pian itsekin saamiinsa vammoihin. Palpatine oli kuitenkin valmistellut itsensä klooniruumiita, jotka ottaisivat hänen paikkansa hänen kuoltua, joten koskaan ei edes kehitelty virallista tapaa keisarin valitsemiseen.

Uuden järjestyksen julistus, Palpatinen vallanvaihtopuhe ilmaisi, että Imperiumin senaatti valitsisi galaktisen keisarin, muttei kellään Imperiumin korkeimmassa komennossa ollut mitään halua palauttaa ryhmää, joka mahdollisesti olisi hajottanut Imperiumia, joten monesta keisarillisesta komentajasta tuli konnasotalordi Endorin taistelun jälkeen.

Imperiumin jäänteissä Imperiumin valtionpäällikön rooli annettiin Imperiumin laivaston Imperiumin ylikomentajalle.

On epäselvää mikä todellisuudessa johti Fel I:en valitsemiseen keisariksi, mutta tittelistä tuli selvästi perinnöllinen; ei siis riippuvaksi äänestyksestä tai nimityksestä. Moffineuvosto vastusti tätä kun prinsessa Marasiah Felistä oli tulossa tulevaisuuden keisarinna Imperiumiin. Jotkut, kuten suuramiraali Morlish Veed suunnittelivat kaikessa hiljaisuudessa valtaistuimen anastamista.

Kun Uusi sithien sääty kaappasi vallan, Darth Krayt hylkäsi tämän järjestelyn puoleltaan ja tullen näin Palpatinen tapaan Imperiumin diktatuuriseksi hallitsijaksi. Roan Fel toisaalla taas piti vanhan järjestelyn voimassa omalla puolellaan tehden prinsessa Siasta perillisensä ja tulevaisuuden hallitsijan siitä, minkä Fel onnistuisi pakolaisimperiumilleen hankkimaan tai menettämään.

Galaktiset keisarit ja YlikomentajatMuokkaa

Ensimmäisen Galaktisen ImperiuminMuokkaa

Galaktiset keisaritMuokkaa

Epäviralliset johtajatMuokkaa

Palpatinen jälkeiset hallitsijatMuokkaa

VallankaappausyrittäjätMuokkaa

Jotkut yrittivät jopa kaapata keisari Palpatinen vallan Imperiumin hallinnon aikana.

Imperiumin jäänteidenMuokkaa

YlikomentajatMuokkaa

Imperiumin tuhon jälkeen Imperiumin jäännöksiä ja sen armeijaa johti pelkästään ylikomentaja.

YlimoffitMuokkaa

Felin imperiumin/Darth Kraytin galaktinen imperiuminMuokkaa

Felin imperiumi muodostettiin yuuzhan vongien sodan jälkeen. Tämä Imperiumi ei ollut yhtä diktatuurimainen kuin ensimmäinen, eikä keisarilla ollut niin absoluuttista valtaa.

  • Fel I (40 ABY:stä eteenpäin)
  • Fel II (Ennen 127 ABY:tä)
  • Roan Fel (Ennen 127 ABY:tä)
  • Darth Krayt - sith-keisarillisen sodan jälkeen Darth Krayt kaappasi vallan itselleen ja muutti vallan taas voimakkaaksi, joka johti taas sisällissotaan, jossa Roan Fel yritti saada valtaa takaisin.

Kulissien takanaMuokkaa

  • Ysanne Isardin keisarinnnan ajasta on kahdenlaisia väitteitä: jotkut lähteet kertovat, että hänestä olisi tullut Galaktsien Imperiumin ensimmäinen keisarinna, mutta jotkut taas kieltävät tämän tapahtuneen.

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

ViitteetMuokkaa

Katso myösMuokkaa

Edeltäjä:
Ylikansleri
Galaktinen päämies
19 BBY - 11 ABY
Seuraaja:
Valtionpäällikkö

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki