Fandom

Jedipedia

Humanoidit

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Wiki.png

Humanoidit muistuttivat yleisesti ottaen ulkomuodoltaan ihmisiä, jotka olivat galaksin yleisin älykäs laji. Termi on vähemmän tarkka kuin lähes-ihminen, joka yleensä viittaa yhteiseen biologiseen perimään ihmisten kanssa.

Lajin määrittelemistä "humanoidiksi" ei ollut mitenkään stantardoitu tai tarkka. Yleensä humanoideiksi katsottiin lajit, joiden anatomia muistutti ihmisten anatomiaa ainakin tiettyyn rajaan asti. Lähinnä kyse oli kahdella raajalla pystyssä seisoneesta lajista, jolla oli kaksi silmää näkemiseen, nenä hengittämiseen ja haistamiseen ja suu syömiseen ja yhteydenpitoon erotettavissa olevassa päässä. Torson (kehon pääosa) molemmille puolille ulkoni symmetrisesti käsivarret, joista molemmat päättyivät käsiin, joissa oli vaihteleva määrä sormia. Torson alaosasta jatkui kaksi jalkaa, jotka päättyivät jalkateriin ja joita käytettiin liikkumiseen. Usein humanoideilla oli myös hajanaista karvoitusta, josta suurin osa oli keskittynyt päähän tai kasvoihin.

Joitakin eroavaisuuksia yleisimmästä kuvauksesta saatettiin jättää huomiotta ja lajia kuitenkin kutsua humanoidiksi. Esimerkkejä tästä ovat durot, joilla ei ollut korvia, nenää tai hiuksia; twi'lekit, joilla oli kaksi päähäntää. Myös useilla lajeilla, joita ei pidetty humanoideina, oli humanoidien piirteitä. Vaikka wookieet näyttivät ulkoisesti eläimiltä, heitä saatettiin kutsua humanoideiksi.

Ei-humanoidi muukalaisilla oli huomattavasti ihmisistä poikkeavia piirteitä, kuten häntiä, ylimääräisiä raajoja (tai niiden puutteita, kuten slitheillä), siipiä, ylimääräisiä päitä tai muita erikoisia piirteitä.

Esimerkkejä humanoideiksi lasketuista lajeistaMuokkaa

Esimerkkejä humanoideiksi laskemattomista lajeistaMuokkaa

Esimerkkejä osittain humanoideistaMuokkaa

Vaikka näillä lajeilla oli joitakin humanoidisia piirteitä, niillä oli myös piirteitä, jotka tekivät niistä ei-ihmismäisen näköisiä.

LähteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki