Fandom

Jedipedia

Hyperajomoottori

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
T-14hyperdrive.jpg

Naboon kuninkaallisen tähtilaivan T-14 hyperajomoottori.

Hyperajomoottori tai lyhyemmin vain hyperajo oli avaruusaluksissa käytetty tärkeä osa, jonka avulla alus pystyi siirtymään hyperavaruuteen ja suorittamaan uskomattoman pitkiä matkoja valoa nopeammin. Tämän teknologian kehittyminen oli merkittävässä asemassa galaksinlaajuisen yhteiskunnan, kaupankäynnin ja sodan kehittymisessä. Hyperajojen rakenne ja toiminta perustuivat Hyperajon teoriaan. Ilmausta käytettiin merkitsemään kaikkia osia, joita sen käyttämiseen tarvittiin, kuten hyperajomotivaattoreita.

Hyperajon avulla oli mahdollista matkustaa yli 120 000 valovuoden levyisen galaksin halki vain muutamissa tunneissa tai päivissä. Tarkka matkaan kulunut aika riippui useista tekijöistä, kuten päämäärästä, lähtöpaikasta, valitusta reitistä ja hyperajomoottorin laadusta.

Tavallisesti hyperajot valmistettiin titaniumin ja chromiumin seoksesta. Tämä yhdistelmä oli suunniteltu erityisesti kestämään jatkuvaa rasitusta, joka syntyi siirryttäessä normaaliavaruudesta hyperavaruuteen ja taas pudottautumisessa takaisin.

Joskus hyperajoissa ilmeni vikoja toiminnan aikana. Tällaisessa tapauksessa monenlaisia asioita saattoi tapahtua, mutta vain harvoja niistä tunnetaan, koska ne kävivät usein kohtalokkaiksi. Kaikki viat eivät kuitenkaan aiheuttaneet hirveitä seurauksia.

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki