FANDOM

Hyperavaruus.jpg

Näkymä hyperavaruuden tunneliin.

Hyperavaruus oli avaruuden tila, jota käytettiin galaksin sisällä valoa nopeampaan liikkumiseen ja matkustamiseen.[1] Hyperavaruutta ei kyetty selittämään edes tiedemiesten toimesta, mutta keinot sen hyödyntämiseen olivat suuret. On epäilty hyperavaruuden olleen eräänlainen toinen ulottuvuus tyhjiön muodossa.[2] Tämä selittäisi hyperavaruudessa nopean matkustamisen.

Navigoiminen Muokkaa

Erilaisten vaaratilanteiden takia pilottien tuli osata navigoida hyvin hyperavaruudessa. Hyperavaruudesta pois hypättäessä oli mahdollista joutua muiden muuassa asteroidipilveen, piraattien hyökkäyksen kohteeksi tai menettää aluksen hallinan teknisen vian vuoksi. Tämän seikan vuoksi juuri hyperavaruuteen loikkaamista harjoiteltiin paljon. Jos pilotti oli epäpätevä, saattoi hyperavaruudesta pois loikkaaminen koitua kohtalokkaaksi.

Valoa nopeammin matkustettaessa edes jedin refleksit eivät riittäneet tulevien tapahtumien reagointiin. Tämän vuoksi oli kehitelty erilaisia navigaatiotietokoneita, joiden avulla saatiin tieto siitä, minkä avaruuden sektorin kohdalla alus kulki. Ilman tietokoneita lentäjien olisi ollut sangen vaikea saada tietoa siitä, milloni heidän tuli laskeutua hyperavaruudesta.

Kommunikaatio Muokkaa

Vaikka hyperavaruudesta kuljettiin valoa nopeammin, pystyttiin tietokoneiden ja tehokkaiden lähettimien ansiosta lähettää viestejä hyperavaruuden halki eri planeetoille ja aluksiin. HoloNet oli tehty perimmäisenä tarkoituksena juuri tätä varten. Imperiumin alaisuudessa HoloNet oli tiukasti vartioitu eikä salaisia viestejä voinut juurikaan lähettää. Tämä myös osaltaan lopetti salakuljetuksen ja piratismin.

Matkanopeus hyperavaruudessa Muokkaa

Hyperavaruudessa matkustettiin tähtialuksella valoa nopeammin. Tämä varmisti galaksin sisäisen nopean matkustuksen ja planeettojen ja kansojen yhtenevyyden.[3]

Alla olevassa taulukossa on hyperavaruuden matkanopeuksia:

Matka-ajat[4]
d=vuorokausia, h=tunteja
Bespin Corellia Coruscant Dagobah Dantooine Endor Tatooine
Alderaan   8h   6h   16h   1d 6h   13h   18h   7h
Bespin   —     6h   16d 14h   1d 3h   22h   1d 8h   16h
Corellia   6h   —     4h   1d 7h   12h   17h   4h
Coruscant   16d 14h   4h   —     12d 4h   19h   6d 12h   22d 14h
Dagobah   1d 3h   1d 7h   12d 4h   —     1d 8h   4d 1h   1d 4h
Dantooine   22h   12h   19h   18h   —     21h   20h
Endor   1d 8h   17h   6d 12h   4d 1h   21h   —     1d

Katso myös Muokkaa

ViitteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki