Fandom

Jedipedia

Keisari

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Tämä artikkeli kertoo tittelistä. Saatat olla etsimässä itse keisari Palpatinea tai galaktista keisaria.
PalpatineSpeechFinal.jpg

Keisari Palpatine, ensimmäisen Galaktisen Imperiumin johtaja.

Keisari (naispuolinen nimitys: keisarinna) oli poliittinen titteli, jota käyttivät erilaiset viralliset henkilöt ja hallitusten sekä valtioiden päämiehet. Titteli siirtyi seuraajalle yleensä perinnöllisesti, muttei aina. Joissakin tapauksissa onnistuneet sotalordit ja valloittajat loivat imperiumeja ja julistautuivat keisariksi. Keisarin arvoa on pidetty korkeimpana hallitsija-arvona, jolla on ehdoton ylivalta ja suuri valtakunta, ja keisaria onkin yleensä juuri siksi pidetty kuninkaiden kuninkaana.

KäyttöMuokkaa

Ensimmäinen talletettu keisarin tittelin käyttäjä oli Shey Tapani Tapanin sektorissa noin 7328 BBY.

Toinen talletettu tapaus, jossa henkilö piti keisarillista valtaa oli keisarinna Teta, joka yhdisti Korosin aurinkokunnan. Keisarinnan kuoltua aurinkokunta nimettiin hänen muistonsa kunniaksi. Titteliä käytettiin myös monissa muissa raameissa, kuten Atrisialla ja Eiattulla.

Luultavasti kaikkein tunnetuin keisari oli galaktinen keisari, galaksinlaajuisen imperiumin hallitsija. Tämän aseman ensimmäinen pitäjä sekä luoja, Palpatine, tunnettiin yksinkertaisemmin vain nimellä "Keisari". Kun keisarin valta ja vaikutusvalta heikentyivät, tittelistä tuli kuitenkin vähemmän tärkeä ja vuodesta 12 ABY eteenpäin Imperiumia johti käytännössä ylikomentaja asevoimien diktaattorina. Valtaistuimen valta palautettiin aikanaan, karkeasti sadan vuoden päästä Felin dynastian ja toisen Galaktisen Imperiumin toimesta.

Huomattavat keisaritMuokkaa

Huomattaviin keisareihin kuuluivat (katso myös galaktisten keisareiden luettelo):

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki