Fandom

Jedipedia

Ki-Adi-Mundi

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Tämä artikkeli on siivouksen tarpeessa

Tämä artikkeli on siivouksen tarpeessa.
Tämä artikkeli tai sen osa kaipaa pikaista korjausta tieto- tai kielioppivirheistä. Artikkelia siivotessasi seuraa Jedipedian tyylioppaan ohjeita. Kun olet mielestäsi hoitanut artikkelin kuntoon, poista tämä malline.

Ki-Adi-Mundi council.jpg
Ki-Adi-Mundi
Elämäkerralliset tiedot
Kotiplaneetta

Cerea

Syntynyt

92 BBY, Cerea

Kuollut

19 BBY, Mygeeto (ikä 73)

Ruumiilliset tiedot
Laji

Cerealainen

Sukupuoli

Mies

Pituus

198 cm

Hiusten väri

Valkoiset (sittemmin kalju)

Silmien väri

Harmaat

Aikakaudet

Imperiumin nousun aikakausi

Liittoutuma(t)
Mestarit
Oppilaat
"Elossa olevista jedeistä ainoa olet, joka nujertamaan Sharad Hettin pystyy!"
Yoda Ki-Adi-Mundille

Ki-Adi-Mundi oli cerealainen jedimestari ja Jedineuvoston jäsen. Hän oli kotoisin Cerea-planeetalta ja planeetan hitaan syntyvyyden johdosta sai jedeiltä luvan moniavioisuuteen. Mundilla olikin neljä vaimoa, yksi poika ja seitsemän tytärtä, mukaanlukien Sylvn. Hänellä oli myös kahdet aivot.Hänellä on siis suuret valtavat binääriset aivot. Mundilla ei ollut Padawan-oppilasta.

Kun Qui-Gon Jinn kertoi sithien paluusta, Ki-Adi oli luultavasti yllättynein ja oli varma siitä, että sithit olivat jo kuolleet sukupuuttoon. Hän taisteli useissa taisteluissa ympäri Galaksia ja toimi myös kenraalina kloonisodissa. Ki-Adi kuoli Mygeetolla, kun hänen johtamansa kloonisotilaat ampuivat hänet saatuaan Palpatinen käsky 66dn ki-adi-mundin surmasi hänen komentajansa ja komennossa ollut merijalkaväki

ElämäkertaMuokkaa

Lapsuus ja jedikoulutusMuokkaa

Ki-Adi-Mundin kyky Voimassa löytyi nuoren An'ya Kuron toimesta ja Mundi otettiin jedikoulutukseen neljän vuoden iässä, tavallista myöhemmin. Tästä huolimatta hän kasvoi tunnolliseksi jediritariksi Yodan opastuksessa. Kun Mundi oli selvittänyt ritaruuteen vaadittavat vaiheet 25 ikävuoteen mennessä, hän palasi takaisin kotiplaneetalleen auttaakseen asukkaita Bin-Garda-Zonin roistoja vastaan.

Cerean rauhanturvaajaksiMuokkaa

Mundi nimitettiin sitten Cerean sektorin tarkkailijaksi ja oli vastuussa tämän rauhan puolustamisesta. Useiden vanhojen cerealaisten tapaan myöskään Mundi ei kannattanut teknologiaa vaan yksinkertaista elämää. Kun planeetalla syntyi konflikti, Ki-Adi-Mundin tytär, Sylvn, joutui tekemisiin Maj-Odo-Nomorin sekä Ephant Monin kanssa ja lopulta Sylvn joutui Jabban orjaksi. Tämän johdosta myös Mundi joutui osalliseksi asiaan. Cerean vanhimpien neuvosto kehotti häntä etsimään Techratsien jengin ja Mundi päätyi Tatooinelle. Siellä hän löysi tyttärensä ja onnistui pelastamaan hänet sekä tämän ystävän, Twinin.

Geonosiksen toinen taistelu Muokkaa

Geonosiksella Geonosilaiset olivat nousseet vastarintaan tasavaltaa vastaan. Geonosis täytyi siis valloittaa uudelleen. Anakin Skywalker, Ahsoka Tano, Obi-Wan Kenobi ja Ki-Adi-Mundi saivat johtaa hyökkäystä. Pian lähtivät Jedikenraalit matkaan eri Laat tykkialuksilla. Vain Anakin ja Ahsoka olivat samalla Laat-tykkialuksilla muutamilla kloonisotilailla. Ensin joutui anakin ja hänen padawaninsa tekemään hätälaskun. Sitten Ki-Adi-mundin alus joutui tekemään hätälaskun, sitten obi-wanin alus vaurioutui ja he joutuivat tekemään hätälaskun, siitä hätälaskusta selviytyi vain Obi-wan ja kloonisotilas Trapper . Molemmat haavoittuivat. He saivat kuitenkin apua muilta jotka olivat taistelussa mukana. Geonosialaiset käyttivät ainoastaan tykkejä kun he ampuivat Laat tykkialuksia. Anakinin ja Ahsokan täytyi tuhota Kilpigeneraattori jotta Geonosilaisten tukikohta pystyisi tuhota. He onnistuivat tuhoamaan sen ja Geonosilaiset antautuivat.

Taistelun jälkeen ja seuraukset Muokkaa

Ahsoka Tano: "Kuinka monta taisteludroidia tuhosit, mestari?"

Anakin Skywalker: "Hyvä on, 55."

Ahsoka Tano: "60, voitin."

Tykkialuksessa:

Ki-Adi-Mundi: "65."

Anakin Skywalker: "Mitä?"

Ki-Adi-Mundi: "Tuhosin 65 droidia, mitä saan palkinnoksi?"

Anakin Skywalker: "Ikuisen kunnioitukseni."

Obi-Wan Kenobi:"Sen Anakin harvoin antaa."

Ki-Adi-Mundilla oli siis myös leikkimielisyyttä iästään huolimatta.

Miestappiot oli Tasavallalle hirmuiset. Monta Laat tykkialuksia ammuttiin alas ja tuhansia sotilaita kuoli ja AT-TE tankkeja tuhoutui. Tässä taistelussa ei Geonosialaiset saaneet tarpeeksi apua seperatisteilta, ja näin sen jälkeen Geonosis kuului taas tasavaltaan...

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Wiki.png
Jedipedialla on kokoelma kuvia Ki-Adi-Mundista

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki