FANDOM

Tämä artikkeli kertoo Galaktisen Tasavallan senaattorista. Saatat olla etsimässä Mon Mothma tähtialusta.
Monmothma
Mon Mothma
Elämäkerralliset tiedot
Kotiplaneetta

Chandrila[1]

Syntynyt

48 BBY[1]

Kuollut

24 ABY[1] (ikä 72)

Fyysiset tiedot
Laji

Ihminen[1]

Sukupuoli

Nainen[1]

Pituus

1.5 metriä[1]

Hiukset

Ruskeat[1]

Silmät

Siniset[1]

Aikakaudet
Liittoutuma

Galaktinen Tasavalta

"Emme ole separatisteja, jotka yrittävät paeta tasavaltaa. Olemme lojalisteja, jotka yrittävät edistää demokratiaa Tasavallassa."
―Mon Mothma[lähde]

Mon Mothma oli chandrilalainen senaattori ja yksi galaksin tärkeimmistä poliittisista henkilöistä Galaktisen Tasavallan viimeisinä päivinä. Hän oli myös yksi Tasavallan palauttajien liiton perustajia ja uuden tasavallan johtajista. Hän uskoi vahvasti, että demokratia säilyisi galaksissa vielä tuhansia vuosia. Hänestä tuli 21-vuotiaana Chandrilan senaattori.

ElämäkertaMuokkaa

Lojalistikomitean jäsenMuokkaa

Bail Organa and Mon Mothma

Mon Mothma ja Bail Organa noin vuonna 15 BBY.

Tasavallan ja demokratian uskollisena kannattajana Mon Mothmasta tuli Alderaanin Bail Organan ja Naboon Padmé Amidalan ohella lojalistikomitean huomattavimpia jäseniä. Kloonisodan loppuvaiheissa hän esitti hänelle muiden lojalistikomitean jäsenten kanssa 2000:n vetoomuksen, jossa pyydettiin Palpatinea luovuttamaan valta takaisin senaatille. Imperiumin noustua Mothma alkoi vastustaa keisarillisen hallituksen harjoittamaa tyranniaa, ja muodosti Bail Organan ja Garm Bel Iblisin kanssa Kapinaliiton. Hän pysyi Imperiumin senaatissa vielä Imperiumin alkuaikoina kunnes keisarin pahuus kukisti hänet ja hän perusti Kapinaliiton palauttamaan demokratian.

Galaktinen sisällissotaMuokkaa

Koko galaktisen sisällissodan aikana Mothma toimi Kapinaliiton keulakuvana, ja Organan kuoltua Alderaanin tuhossa hänestä tuli kapinallisten johtaja. Endorin taistelun ja keisari Palpatinen kuoltua Mothma perusti Uuden tasavallan, ja hänet valittiin sen ensimmäiseksi Valtiopäälliköksi. Kuusi vuotta Endorin taistelun jälkeen Mothma kutsui Carida-planeetan suurlähettilään Furganin vierailulle Coruscantiin. Vierailun aikana imperiumille fanaattisen uskollinen Furgan heitti Mothman kasvoille juomaa ja poistui paikalta. Juoma sisälsi nanokoneita, jotka hitaasti heikensivät hänen terveydentilaansa ja lopulta tappoivat hänet hyvin tuskallisella tavalla. Jediritari Cilghal onnistui Voiman avulla tuhoamaan nanokoneet, mutta Mothma ei ikinä toipunut täydellisesti. Hän nimitti Leia Organa Solon tasavallan uudeksi Valtiopäälliköksi ja vetäytyi asumaan Chandrilaan. Mon Mothma kuoli pian tämän jälkeen vanhuuteen.

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Viitteet Muokkaa

Edeltäjä:
Morvis
Bormean sektorin senaattori
29 BBY - 3 BBY
Seuraaja:
Canna Omonda
Edeltäjä:
Ei kukaan
Allianssin siviilihallituksen valtionpäällikkö
2 BBY - 4 ABY
Seuraaja:
Hän itse, Uuden tasavallan valtionpäällikkönä
Edeltäjä:
Ei kukaan
Galaktisen allianssin asevoimien komentaja
2 BBY - 4 ABY
Seuraaja:
Ackbar
Edeltäjä:
Hän itse, Allianssin siviilihallituksen valtionpäällikkönä
Uuden tasavallan valtionpäällikkö (Ensimmäinen kausi)
5 ABY - 11 ABY
Seuraaja:
Leia Organa Solo
Edeltäjä:
Canna Omonda, Imperiumin senaatissa
Bormean sektorin senaattori
4 - 11 ABY
Seuraaja:
Ei tiedossa
Edeltäjä:
Leia Organa Solo
Uuden tasavallan valtionpäällikkö
17 ABY
Seuraaja:
Leia Organa Solo

Valorum Tämä henkilöön liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Jedipediaa laajentamalla artikkelia. Wp-id

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki