FANDOM

TPM-CGYoda.jpg

Mestari Qui-Gon, vielä muuta sanottavaa onko teillä?

Tämä artikkeli käsittelee tärkeää aihetta, ja se vaatii laajennusta.

Lisätietoa saatat löytää artikkelin keskustelusivulta. Kun olet mielestäsi laajentanut artikkelia tarpeeksi, voit poistaa tämän mallineen.

Guard.png

Punakaartilainen.

Punainen kaarti (Galaktisen Imperiumin aikana keisarillinen kaarti) oli ylikansleri Palpatinen henkilökohtainen henkivartijakaarti. Sen jäsenten ensisijainen tehtävä oli taata Palpatinen turvallisuus. Kaarti muodostettiin entisestä kanslerin henkivartijakaartista.

Punainen kaarti, kutsumanimeltä Punakaavut, oli ryhmä erityiskoulutuksen saaneita jäseniä, jotka pitivät päällä punaisia univormuja. Heidät valittiin Senaatin kaartin joukosta ja heidän tehtäväkseen määrättiin Ylikansleri Palpatinen turvallisuus ennen kloonisotia ja niiden jälkeen. Heistä tuli myöhemmin Keisarillisen henkivartiokaartin ensimmäisiä jäseniä.

HistoriaMuokkaa

Kun Palpatine muodosti kaartin omavaltaisesti ilman virallisia toimenpiteitä, useat senaattorit (mukaan lukien Bail Prestor Organa) pitivät sitä laittomana, ja jopa Jedien korkein neuvosto oli epävarma kaartilaisten todellisesta lukumäärästä ja voimasta. Palpatine oikeutti kaartin perustamisen Senaatin kaartilaisten keskuudessa huhuttuun korruptioon nojaten, erityisesti surullisen kuuluisan Ronhar Kim -tapauksen jälkeen. Darth Sidiousin etsimisen aikana Mace Windu ja Yoda epäilivät, että Sithin musta lordin olisi joku kaartilaisista.

Coruscantin taistelun aikana Punaista kaartia johti Ylin jedikenraali Windu senaattirakennuksen puolustamisessa. Palpatinea suojaavat Punaiset kaartilaiset osoittivat jonkinlaista huolta Palpatinen omapäisesti kieltäydyttyä poistumaan virkahuoneestaan. Tasavallan hajottamisen jälkeen Punaisesta kaartista tuli uusi Keisarillinen henkivartiokaarti; heidän ulkonäkönsä ja varusteensa eivät juurikaan muuttuneet.

Toisin kuin keisarillisen kaartin tapauksessa, missään ei ole mainintaa siitä, että Punainen kaarti olisi muodostettu kloonisotilaiden ja iskusotilaiden eliitistä. Huomioon ottaen, kuinka Punainen kaarti ilmestyi kuvioihin itsestään ja ennen Tasavallan suurarmeijan mukaantuloa, vaikuttaa siltä, että Punaisesta kaartista vain asteittain tuli tavallisten asevoimien eliittiosasto. Kuitenkin, kuten keisarillinen kaarti, Punainen kaari ei ollut senaatin, vaan ainoastaan kansleri Palpatinen alaisuudessa.

Esiintymiset Muokkaa

Lähteet Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki