FANDOM

UnderConstruction.png

R2-D2 on tämän hetken yhteistyöprojekti. Ennen kuin teet muutoksia, katso artikkelin keskustelusivu välttääksesi muokkauskonflikteja. Menneitä ja tulevia yhteistyöprojekteja löydät täältä.

Tämä artikkeli on siivouksen tarpeessa

Tämä artikkeli on siivouksen tarpeessa.
Tämä artikkeli tai sen osa kaipaa pikaista korjausta tieto- tai kielioppivirheistä. Artikkelia siivotessasi seuraa Jedipedian tyylioppaan ohjeita. Kun olet mielestäsi hoitanut artikkelin kuntoon, poista tämä malline.

UnderConstruction.png

HUOM!
Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun. Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

R2d2.jpg
R2-D2
Tuotannolliset tiedot
Kotiplaneetta

Naboo,[1] Nubia[2]

Luotu

Noin 33 BBYlähde?

Valmistaja

Industrial Automaton[3]

Tuotantolinja

R-sarja

Malli

R2-sarjan astromekaanikkodroidi[3]

Luokka

Astromekaanikkodroidi[3]

Tekniset tiedot
Korkeus

0,96 metriä[3]

Sukupuoli

Maskuliininen ohjelmointi[3]

Sensorien väri

Punaiset[3]

Varusteet
Kronologiset tiedot
Aikakaudet
Liittoutuma
"Erityisen hyvin koottu pikku droidi."
―Panaka[lähde]

R2-D2 on vuonna 32 BBY Industrial Automatonin valmistama R2-sarjan astromekaanikkodroidi. R2-D2 on neuvokas ja sisukas droidi, joka kehitti seikkailullisen henkilöllisyyden ollessaan palvelussa useiden vuosikymmenien ajan. R2-D2:n pallomuotoisen kuvun alta löytyy monta "kättä" joita droidi käyttää tietokoneiden hakkerointiin, tulipalojen sammutamiseen, hologrammiviestien näyttämiseen, tähtialuksien korjaamiseen sekä lentäämiseen. Vastineensa, protokolladroidi C-3PO:n kanssa R2-D2 joutuu usein galaksin historian keskeisimpiin tapahtumiin. Rohkeutensa ja työkalujensa ansiosta R2-D2 on useita kertoja päärolissa galaksin pelastamisessa. Kuten muutkin R2-sarjan astromekaanikkodroidit, R2-D2 pystyy seisomaan paikoillaan kahdella jalalla ja rullaamaan eteenpäin kolmella.

Vuonna 32 BBY R2-D2 palveli planeetta Naboon kuninkaallisia insinöörejä kuningatar Padmé Amidalan kuninkaallisella tähtialuksella, kun Kauppaliitto saarsi planeetan. Kuningatar seurueineen onnistui pakenemaan Naboolta hänen tehtyä korjaustöitä aluksen runkoon paon aikana. Tapahtuman jälkeen R2-D2 palveli Amidalaa ja osallistui planeetan vapauttamiseen Kauppaliitolta. Hän jatkoi palveluksiaan Amidalan kanssa kymmenen vuotta eteenpäin, jopa Amidalan valtakauden päätyttyä ja tämän ryhtyessä senaattoriksi. Kun Amidala joutui murhayritysten kohteeksi vuonna 22 BBY ja sai henkivartijakseen jedioppilas Anakin Skywalkerin, R2-D2 ja C-3PO matkustivat heidän kanssaan Geonosikselle, missä he ottivat osaa Geonosiksen taisteluun. Sittemmin tuo taistelu aloitti galaksinlaajuiset kloonisodat Galaktisen Tasavallan ja Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation välillä. Amidala lahjoitti R2-D2:n Skywalkerille, kun tämä ylennettiin jediritariksi,[8] ja astromekaanikkodroidi palveli häntä uskollisesti koko sodan ajan. R2-D2 oli usein mukana Skywalkerin lentäessä jedihävittäjäänsä tai Skywalkerin taistellessa sodan etulinjassa.

ElämänkertaMuokkaa

Naboon invaasioMuokkaa

Kuningattaren pakoMuokkaa

"Puhdista tämä droidi parhaasi mukaan. Se ansaitsee kiitoksemme."
Sabé Padmé Amidalalle.[lähde]
R2repairs.jpg

R2-D2 korjaa kuninkaallisen tähtilaivan suojakenttägeneraattoria

R2-D2 rakennettiin luultavasti Naboossa ennen sen miehitystä. Kun kuningatar Padmé Amidala 32 BBY yritti paeta vallatulta planeetalta Kauppaliiton saarron läpi, R2-D2 oli yksi niistä astromekaanikoista, jotka lähtivät aluksen mukana. Kun aluksen suojakenttägeneraattori sai osuman ja suojakentät sammuivat, R2-D2 lähti muiden astromekaanikkojen kanssa aluksen ulkokannelle korjaamaan vaurioitunutta osaa. Kaikki muut droidit tuhottiin, mutta R2-D2 sai palautettua suojakentät ohittamalla päävirtalähteen. R2-D2 tuotiin Sabén eteen (joka esitti kuningatarta) jolta droidi sai kunniamaininnan esimerkillisestä työstään.[6]

Paon jälkeenMuokkaa

Päästyään pakenemaan Kauppaliitolta lentäjä Ric Olié kuitenkin huomasi, että aluksen hyperajomoottori vuotaa, joten he eivät pääsisi Coruscantiin, jonne he alunperin olivat menossa. He pääsivät kuitenkin hyppäämään hyperavaruudessa Tatooineen, jossa R2 tuli Qui-Gon Jinnin, Jar Jar Binksin ja Padmé Amidalan mukana Mos Espan kaupunkiin.

OminaisuudetMuokkaa

R2 flames.jpg

R2-D2 sytyttää kaksi vihollisdroidia tuleen.

R2-D2 on 0.96 metriä pitkä mekaanikkodroidi, jolla on paljon erilaisia työkaluja. R2 käyttää kahta "jalkaa" seistessään paikallaan, mutta sillä on myös kolmas tukijalka jota se käyttää liikkuessaan. Sillä on sinihopeinen pää ja valkoinen runko.

TyökalutMuokkaa

R2:lla on sisuksissaan piilossa vaikka mitä välineitä:

  • kantoraketit (2kpl) - joilla pystyy lentämään pienen matkan eteenpäin
  • sähkötykki - pieni väline jolla pystyy antamaan lisävirtaa tai ottamaan sitä toiselta droidilta
  • öljysuihku - jolla pystyy suihkuttamaan/tankkaamaan öljyä
  • kynsikäsi - tällä pystyy katkaisemaan esimerkiksi köyden
  • holoprojektori - tällä R2 pystyi näyttämään hologrammivideoita
  • periskooppi - tavallinen periskooppi
  • liekinheitin - enimmäkseen ase
  • sukellusmuoto - tällä pystyy sukeltamaan.
  • lasso - pystyy lassoamaan valitsemaan kohteen
  • valosapelinheitin - pääkuvussa on pieni valosapelilaatikko, josta valosapelin voi ampua käyttäjälle
  • tietokonelinkkiuloke - tällä pysyy tunkeutumaan ja vieraisiin tietokantoihin ja -koneisiin sekä ohjelmoimaan niitä
  • palosuihku - tällä pystyy hämäämään vihollisia ja sammuttamaan tulipaloja
  • letku - tällä voi suihkuttaa/imeä aineita
  • tarttumauloke - Tällä ulokkeella pystyy tarttumaan esineisiin ja säätämään virtapiirejä
  • sähkövirtauloke - ulokkeella voi ladata simahtaneita koneita
  • skanneriantenni - Laite jolla pystyy etsimään elonmerkkejä

Luettelo omistajistaMuokkaa

R2 D2 pic 2.jpg

R2-D2

R2-D2 on toiminut monien omistajien apurina tai mekaanikkona useita vuosikymmeniä.

EsiintymisetMuokkaa

Kaanonisoimattomat esiintymisetMuokkaa

ViitteetMuokkaa

Wiki.png
Jedipedialla on kokoelma kuvia R2-D2:sta

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki