Fandom

Jedipedia

Ryloth

4 624sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Ryloth.jpg
Ryloth
Astrologiset tiedot
Alue

Ulkokehän alueet

Sektori

Rylothin sekotri

Auringot

1: Ryloth

Kuut

5

Kiertoradan kiertoaika

305 standardipäivää

Fyysiset tiedot
Halkaisija

10 600 km

Maasto yleisesti
  • Vuoristoja
  • Tundraa
  • Aavikkoja
  • Metsää
  • Jääpeite pimeällä puolella
Vedenmäärä
  • Vedenalaiset joet
  • Pellot ja niityt
Tärkeimmät kohteet ja paikat
  • Kirkkaat maat
  • Pimeä puoli planeetasta
  • Kelluvat kivipuutarhat
  • Leb'Reen
  • Hunvarin tornin suippeneva huippu
  • Joreikna
  • Lohema
  • Sith-akatemia
  • Funguksen kaivos
Sosiaaliset tiedot
Syntyperäiset lajit
Muut lajit
Virallinen kieli
Hallitus

Feodaalinen meritokratia

Populaatio

1,5 miljoonaa (76% twi'lek, 24% muut)

Tärkeimmät kaupungit
Tärkeimmät tuontituotteet
  • Ruoka
  • Teknologia
  • Lääkkeet
Tärkeimmät vientituotteet
  • Ryll
  • Orjat

Liittoutuma

Ryloth oli Ulkokehällä sijaitseva Galaktisen Tasavallan planeetta, joka tunnettiin parhaiten twi'lekien kotiplaneettana. Planeetan suurimpia nähtävyyksiä olivat kelluvat kivipuutarhat sekä "kirkkaat vuoret".

Historia Muokkaa

Ryloth löydettiin Vanhan Tasavallan toimesta n. 10 000 vuotta ennen kloonisotia. Se oli yksi ensimmäisiä Tasavallan ulkokeheällä sijaitsevia planeettoja. Ryloth sijaitsi suoraan kauppareitti Corellian Runin lopussa.

Rylothin sivilisaatio ei planeetan löytymisen aikoihin ollut kovin kehittynyttä. Twi'lekit rakensivat tuulivoimaloita ja turbiineita saadakseen virtaa koteihinsa ja saadakseen juomavetensä vuorilta. Kansa ja heidän lemmikkinsä rycritit saivat ravintonsa fungin- ja homeenviljelyksestä. Twi'lekit eivät koskaan keskittyneet avaruusmatkailuun, mutta kävivät silti kauppaa Tasavallan kanssa.

Orjakauppa Muokkaa

Twigirl.jpg

Twi'lekejä.

Orjakauppa oli osa Rylothin jokapäiväistä elämää aina vuodesta 12 500 BBY saakka. Etenkin tanssijatytöt olivat erittäin haluttuja ja heistä maksettiin hyvin. Orjat myytiin aina virallisen "kauppakirjan" avulla lakien kiertämiseksi. Naisorjista tuli pian perussymboli rikkaiden keskuudessa. Orjakaupasta tuli kannattavin toimi Rylothilla koko sen historiassa. Orjia myivät orjakauppiaat ja rikollislordit

Ryll Muokkaa

Rylothin tärkein vientituote oli mineraali nimeltä ryll, jota käytettiin muun muuassa mausteena. Rylliä oli löydetty ensimmäisen kerran 4000 BBY yhden yleisimmän kivilajin sisältä, ja alunperin sitä jaettiin ilmaiseksi lääkkeenä. Pian sitä alettiin myydä ympäri Rylothia ja viedä myyntiin ympäri muutakin Tasavaltaa.

Rikollislordit ja orjakauppiaat aloittivat pian tämän jälkeen ryllin salakuljetuksen väistääkseen tullimaksut. Jedien sisällissodan aikaan suurin osa laillisesta ryllinkaupasta oli jo kadonnut, ja käynnissä oli enää salakuljetusta.

Rylothin jediritarit Muokkaa

Vuosina ennen kloonisotia Rylothin jedivartijana toimi jedimestari Anoon Bondara. Hänen tehtävänsä oli löytää Rylothilta Voimalle herkkiä lapsia ja tuoda heidät jeditemppeliin koulutukseen.

44 BBY jedimestari Tholme ja Quinlan Vos oli lähetetty Rylothille lopettamaan eläinten laiton salakuljetus. Planeetalla he tapasivat pienen Voimalle herkän Aayla Securan, jonka Vos myöhemmin koulutti.

Myöhemmin vuonna 32 BBY Vos ja hänen padawaninsa Secura palasivat Rylothille löydettyään todisteita Pol Securan (Aaylan sedän), Bib Fortunan ja senaattori Chorn Frey Kaan suunnittelemasta glitteryllin salakuljetuksesta. Pol pyyhkii Aaylan muistin ja ottaa tämän tanssijakseen kartanoonsa. Myöhemmin Vos tulee, pelastaa padawaninsa ja palauttaa tämän muistin.

Ryloth Tasavallassa Muokkaa

Ryloth oli senaatissa Connus Trellin ja Orn Free Taan edustamana. Senaattori Taa, vahva lojalisti, piti Rylothin talouden hengissä separatistien kriisin ja kloonisotien aikaan.

Kloonisodat Muokkaa

Kloonisotien aikaan Ryloth oli separatistien korruptoima ja hallitsema. Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatio käytti planeettaa myös droidiensa säilytyspaikkana. Planeetasta tuli taistelukenttää 19 BBY, kun Ulkokehän piiritys käynnistyi. Taistelu oli lyhyt, ja politiikkojen diplomaattiset taidot pitivät planeetan poissa suurimmista harmeista.

TwileksCIS.jpg

Twi'lekejä CIS:n piirittämänä.

Galaktinen Imperiumi Muokkaa

Imperiumin aikaan Ryloth oli sille uskollinen ja auttoi Imperiumia keräämään kapinallisia vangittaviksi. Tästä huolimatta twi'lekejä sorrettiin, heitä vangittiin ja jopa surmattiin. Monia twi'lekejä otettiin orjiksi Imperiumin suurherroille ja heitä pahoinpideltiin. Twi'lekjohtajien paikalle asetettiin Imperiumin kuvernöörejä. Tästä syystä monia Rylothin twi'lekejä liittyi Kapinaliittoon.

0 ABY, samana vuonna kuin Yavinin taistelu, kapinalliset loivat itselleen kunnon maaperää Rylothille voidakseen hallita sitä paremmin. Kuultuaan tästä Imperiumi lähetti droidejaan planeetalle kukistaakseen kapinalliset. Hyökkäys onnistui ja kapinallisten valta Rylothilla oli väliaikaisesti ohi.

5 ABY suurmoffi Wilhuff Tarkin rakensi Rylothille etuvartioaseman käyttäen hyväkseen twi'lekien orjatyövoimaa. Aseman valmistuttua Tarkin värväsi twi'lek Tol Sivronin johtamaan asemaa.

Imperiumin jälkeenMuokkaa

Endorin taistelun jälkeen 4 ABY Ryloth liittyi Vapaiden planeettojen liittoon. Kun Ryloth oli päässyt eroon Imperiumista, se ei kuitenkaan liittynyt Uuteen tasavaltaann.

Esiintymiset Muokkaa

Lähteet Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki