Fandom

Jedipedia

Ryndellian taistelu

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
  [Lähde]
"Se siitä jedisaattueesta!"
―Grievous taistelun jälkeen[lähde]

Ryndellian taistelu oli avaruustaistelu joka käytiin noin vuonna 22 BBY Ryndellian aurinkokunnassa. Jedin komentama Pelta-luokan fregateista ja Venator-luokan tähtituhoajasta koostuva Galaktisen Tasavallan lääkesaattue kulki aurinkokunnan läpi. Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation ylikomentaja kenraali Grievous saapui Subjugator-luokan raskaan ristelijä Malevolencen ja väijytti saattueen. Konfederaation sota-alus onnistui eliminoimaan Tasavallan kuljetusalukset neutralisoimalla aluksien suojakilvet ja sitten ampumalla puolustuskyvyttömiä kuljetuksia useilla lasertykeillään. Pilottidroidit Malevolencella huomasivat viimeisen aluksen pakenevan, ja Grievous antoi käskyn ladata ioniase. Ioniaalto vei virrat kuljetusalukselta ja Malevolence viimeisteli saattueen. Taistelun jälkeen Konfederaation johtaja, sithlordi kreivi Dooku antoi käskyn tuhota Tasavallan kloonisairaalan, joka sijaitsi Naboon lähellä.

TaustaMuokkaa

"Nyt Tasavalta saa tietää ionikanuunastamme!"
"Epäonnistumisesi on harmillista. Minun pitää keskustella tästä mestarini kanssa."
Grievous ja kreivi Dooku ensimmäisen epäonnistuttua estämään Tasavallan alusta pakenemasta[lähde]
Malevolence Abregado1.jpg

Malevolence Abregadon aurinkokunnassa.

Vuoden 22 BBY[5] paikkeilla kloonisotien aikana separatistiliike Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatio rakensi superaseen, Subjugator-luokan raskaan risteilijän nimeltä Malevolence, joka kykeni tuhoamaan monta Galaktisen Tasavallan laivastoa samaan aikaan massiivisilla ionitykeillään. Tykit neutralisoivat kohteen virrat, jättäen aluksen puolustuskyvyttömäksi Malevolencen lasertulelta, ilman mahdollisuutta käyttää kilpiään.[1] Konfederaation ylikomentaja kenraali Grievous komensi alusta ja tuhosi monta Tasavallan laivuetta. Kukaan ei selvinnyt hyökkäyksistä, ja siten kukaan ei pystynyt kertomaan aluksen menetelmistä. Koska Tasavalta ei tiennyt aluksen taktiikasta se sai lempinimen "myysteriase". Satunnaiset hyökkäykset eivät muodostaneet kuviota,[6] ja seuraavan kohteen arvaattomuus levitti pelkoa Tasavallan kansalaisten kesken.[7]

Ylin jedikenraali jedimestari Plo Koonin jäljitti Malevolencen Abregadon aurinkokuntaan, mutta hänen kolme Venator-luokan tähtituhoajaa tuhoutui Grievouksen käskystä. Konfederaation johtaja sithlordi kreivi Dooku oli myös Konfederaaion sota-aluksella ja antoi käskyn tuhota kaikki pakokapselit, jotta selviytyjiä ei pääsisi kertomaan Tasavallalle Malevolencesta ja sen ioniaseista. Kuitenkin jedikenraali Anakin Skywalker ja hänen padawan, jedikomentaja Ahsoka Tano onnistuivat pelastamaan Koonin ja useita kloonisotilaita sekä pakenemaan Abregadon aurinkokunnasta, ottaen tiedon Malevolencesta ja sen aseista Tasavallalle. Dooku katsoi taistelun häviönä, ja hänen luottamuksensa Grievoukseen huonontui.[1] Kenraali Grievous itse alkoi jo suunnittelemaan seuraavia hyökkäyksiä.[2]

HyökkäysMuokkaa

"Ottakaa nuo pelastuskapselit kohteeksi. Minulla on maine ylläpidettävänä."
―Grievous[lähde]
Malevolence ryndellia2.jpg

Malevolence lataa ioniasetta

Tasavallan sairaalakuljetus joka koostui kolmesta Pelta-luokan fregatista ja yhdestä Venator-luokan tähtituhoajasta kulki Ryndellian aurinkokunnan läpi kun Malevolence ja kenraali Grievous väijytti saattueen. Sota-alus hyökkäsi kahden fregatin ja tähtituhoajan kimppuun lasertykeillään kun viimeinen sairaskuljetusalus pakeni. Droidit huomasivat pakoyrityksen, ja Grievous käski ohjata Malevolencen hyökkäysasetelmaan ja lataamaan ioniaseen. Fregatin kloonipilotit yrittivät loikata hyperavaruuteen, mutta eivät ehtineet asettaa koordinaatteja ajoissa. Malevolencen ionitykit neutralisoivat fregatin virran. Konfederaation sota-alus tulitti viimeistä kuljetusta, kun yksi B1-taisteludroidi huomautti kyvyttömyydestään osua fregattiin. Tämä sai Grievouksen raivostumaan, ja löi droidilta pään irti. Dooku, joka seurasi Grievouksen suoritusta hologrammin kautta, huomautti että taisteludroidit ovat kalliita. Dooku oli tyytyväinen sairaskuljetuksen eliminoinnista.[2] Sithlordi oli juuri keskustellut mestarinsa, Darth Sidiouksen, joka oli kertonut kreiville Tasavallan salaisesta sotasairaalasta Keskikehällä, jossa hoidettiin yli 60000 haavoittunutta kloonisotilasta.[8] Dooku asetti sairaalan Malevolencen uudeksi kohteeksi. Tämä tehtävä lisäsi Dookun luottamusta kyborgikenraaliin, ja näytti että kreivin luottamus Grievoukseen ei ollut kokonaan kadonnut Abregadon epäonnistumisen jälkeen. Viimeinen vaurioitunut sairaskuljetus lähetti matkaan pakokapseleita, jotka Grievous antoi käskyn tuhota.[2]

SeurauksetMuokkaa

"Skywalker! Vihollinen on hyökännyt sairassaattuemme kimmppuun Ryndellian lähellä."
"Sairaskuljetuksia? Vain kenraali Grievous hyökkäisi puolustuskyvyttömien kloonien kimppuun."
"
Ryndellian järjestelmä... Lähellä Naboota? Eikö se ole siellä missä sairaalamme sijaitsee? Lyön vetoa että se tulee olemaan hänen seuraava kohteensa."
―Amiraali Wullf Yularen, Ahsoka Tano ja Anakin Skywalker[lähde]

Dookun käskyn mukaisesti Malevolence loikkasi hyperavaruuteen suunta kohti sotasairaalaa. Kenraali Anakin Skywalker sai raportin amiraali Wulff Yularenilta, joka kertoi sairaskuljetussaattueen tuhosta Ryndellian aurinkokunnassa, ja he päättelivät sairaalan olevan Grievousin seuraava kohde. Skywalker oli jo suunnitellut vastahyökkäystä Malevolenceäa kohti, ja suunnitteli Konfederaation sota-aluksen matkan katkaisemista ennen salaista sairaalaa. Skywalker aikoi käyttää juuri saapuneita BTL-B Y-siipisiä tähtihävittäjiä[9] varjolentueen kanssa pääsemään Malevolencen edelle oikaisemalla Kaliida-tähtisumun läpi, ja sai apua padawaniltaan Ahsoka Tanolta sekä pelastetulta mestarilta, Plo Koonilta. Amiraali Yularen varoitti kaminolaista Nala Seta—sairaalan johtajaa—tulevasta hyökkäyksestä, ja sairaala aloitti heti evakuoinnin.[2]

Kulissien takanaMuokkaa

Ryndellian taistelu esiintyi vuoden 2008 animoidussa Star Wars: The Clone Wars -televisiosarjan ensimmäisen tuotantokauden kolmannessa jaksossa, "Pahuuden varjossa", joka ilmestyi Yhdysvalloissa 10. lokakuuta 2008.[4] Jaksoa edelsi "Pahuuden armeija nousee", jossa kerrottiin Malevolencen taustasta ja The Clone Wars: Prelude, jossa kerrotaan miten Skywalker sai Y-siipiset.

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

ViitteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki