Fandom

Jedipedia

Sifo-Dyas

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Sifo-Dyas head.jpg
Sifo-Dyas
Elämäkerralliset tiedot
Kuollut

32 BBY

Ruumiilliset tiedot
Laji

Ihminen

Sukupuoli

Mies

Hiusten väri

Mustat

Silmien väri

Tummanruskeat

Aikakaudet

Imperiumin nousun aikakausi

Liittoutuma(t)

Jediritarikunta

"Jedimestari Sifo-Dyas on yhä Jedineuvoston johtava jäsen, vai eikö ole?"
Kaminon pääministeri Lama Su Obi-Wan Kenobille[lähde]

Sifo-Dyas oli mysteerillinen jedimestari joka palveli Jedineuvoston johtavana jäsenenä Galaktisen Tasavallan viimeisinä vuosikymmeninä.

ElämäkertaMuokkaa

JediMuokkaa

Sifo-Dyas oli hyvä ystävä kokeneen jedimestarin ja Serennon kreivin, Dookun kanssa, ja hänellä oli loistavat näkö-voiman lahjat. Hän oli läski. Hän pystyi näkemään näkyjä, ja ennusti jopa tulevan suuren sodan ja sen, että Tasavalta tulisi käymään läpi pimeitä aikoja.

Sifo-Dyas tilasi salaa suuren klooniarmeijan Kaminolta suojaamaan Tasavaltaa. Ennen tätä Dooku oli jättänyt jedi-säädyn ja kääntynyt pimeälle puolelle Darth Sidious mestarinaan. Dooku sai tietää klooniarmeijan tilauksesta mestariltaan, joka myös kertoi aikeista itse käyttää armeijaa. Viimeisinä tehtävänä todistaa pimeän puolensa Dooku murhasi Sifo-Dyasin ja otti klooniprojektin haltuunsa.

Sifo-Dyas.jpg

Sifo-Dyas jäädytettynä.

PerintöMuokkaa

Dooku säilytti vanhan ystävänsä ruumista jäädytettynä, kunnes InterGalaktinen Pankkiklaani kertoivat suunitelmastaan tehdä Kaleeshien sotalordista Grievousista Separatistien droidiarmeijan kenraali. Grievous oli pahasti haavoittunut, joten Dookun tuli siirtää Sifo-Dyasilta verta kenraalin uuteen kyborgikehoon. Kun verensiirto oli suoritettu, hän antoi uudelle droidiarmeijan kenraalille Sifo-Dyasin siniteräisen valosapelin.

Myöhemmin jediritari Obi-Wan Kenobi matkasi Kaminolle tutkiakseen mysteeristä nuolta, joka hiljensi Padmén murhayrittäjän, kun jedit saivat hänet kiinni ja hän oli juuri puhumassa. Silloin kaminolaisten pääministeri Lama Su kertoi Obi-Wanille, että Sifo-Dyas oli aikoinaan tilannut klooniarmeijan Kaminolla senaatin pyyntönä auttaakseen Tasavaltaa. Jedineuvosto ei huolehtinut tästä ennen kuin Obi-Wan kertoi heille kaiken tavattuaan kaminolaiset.

Viimein vuonna 22 BBY Tasavalta viimein uudelleenlöysi projektin ja hoiti sen loppuun. 19 BBY, eli kolme vuotta jälkeenpäin sitä taas käytettiin käsky 66:den mukaisesti toteuttamaan Suuri jedipuhdistus ja murhaamaan tuhansia jedejä.

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki