Fandom

Jedipedia

Suuri sithsota

4 624sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
  [Lähde]

Suuri sithsota, tunnetaan myös nimellä sithsota, ensimmäinen sithsota ja Ezar Kun sota, oli konflikti, joka käytiin vuodesta 4000 BBY vuoteen 3996 BBY. Yhtenä vanhojen sithsotien suurimmista yhteenotoista, suuressa sithsodassa nähtiin sithien uusi nousu jedejä vastaan. Konfliktin juuret ulottuvat aina Freedon Naddin lankeamiseen ja mustaksi valtiaaksi julistautumiseen. Lopulta hänen läsnäolonsa löydettiin Onderonilta ja jedit onnistuivat rikkomaan Naddin otteen planeetasta. Tämä taistelu toimi varoituksena jedeille siitä, että jotain pahaenteistä oli luvassa.

Vaikka Freedon Naddin joukot hävisivät taistelun, hänen vaikutuksensa auttoi Krathin järjestöä nousuun. Käyttäen Naddilta saamiaan sithien oppeja, Krath aloitti hyökkäyksiä Tasavallan avaruudessa. Kun Tasavalta oli kokenut useita tappioita Krathia vastaan, jediritari Ulic Qel-Droma ehdotti, että hän voisi soluttautua järjestöön ja tuhota sen sisältä käsin. Tämän tehtävän aikana, Ulic kuitenkin lankesi pimeälle puolelle ja liittyi toiseen langenneeseen jediin, Exar Kuniin. Lopulta Kun julistautui uudeksi sithin mustaksi valtiaaksi ja otti Qel-Droman oppilaakseen alkaen valmistella galaksia sithien aikakaudelle.

Liittolaistensa avustamana, Exar Kun ja Ulic Qel-Droma aloittivat joukon kampanjoita Tasavaltaa vastaan saavuttaen lopulta galaksin keskuksen, Coruscantin. Tätä taistelua seurasi Kunin ja Qel-Droman hyökkäys Ossukselle, tarkoituksenaan ryöstää planeetta jedien artefakteista. Tämä taistelu päättyi kuitenkin sithien tappioon, Qel-Droman vangitsemiseen ja Kunin pakenemiseen Yavin IV:n tukikohtaansa. Lannistunut Qel-Droma suostui sitten johtamaan Tasavallan ja jedien yhdistettyjä voimia Yavin 4:lle Kunin päihittämiseksi. Tämä hyökkäys onnistui ja Exar Kun päihitettiin, mikä myös toi suuren sithsodan päätökseensä.

EsiintymisetMuokkaa

ViitteetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki