FANDOM

TIE sarja (lyhenne englannin sanoista Twin Ion Engine, suom. kaksoisionimoottori) oli Sienar Fleet Systemsin kehittämä sarja tähtihävittäjiä ja kulkuneuvoja.

TyypillistäMuokkaa

UlkonäköMuokkaa

Kaikki TIE sarjan hävittäjät oli suunniteltu karkeasti ottaen saman mallisiksi: aurinkopaneelisarjan väliin oli sijoitettu suunnilleen pyöreä tai sylinterimäinen ohjaamo. Ohjaamoa tai aurinkopaneeleita saattoi täydentää muiden mallien osalla tarpeiden mukaan.

Sama kuvaus siirtyi myös muiden kuin tähtihävittäjien suunnitteluun, jossa standardoitu ohjaamo kiinnitettiin maa- tai vesikulkuneuvon keskelle.

TIE hävittäjän ohjaamo oli ahdas ja epämukava jopa muihin tähtihävittäjämalleihin verrattuna.

TeknologiaMuokkaa

TIE sarja sai nimensä SIE-TIE kaksoisionimoottorista, jonka Raith Sienar julkaisi jo 22 BBY. On mahdollista, että TIE sarjan prototyyppiä kokeiltiin jopa niinkin aikaisin kuin 29 BBY. Victory-luokan tähtituhoojat, kuten Strikefast käyttivät TIE hävittäjiä jo 19 BBY, vain viikkoa sen jälkeen, kun Imperiumi oli muodostettu. Ensimmäiset hävittäjien laukaisujärjestelmät kärsivät erilaisista vioista ja ne jouduttiin suunnittelemaan muutamaan kertaan uudelleen.

Kaikissa TIE sarjan hävittäjissä oli kaksi tai useampia ionimoottoreita, jotka oli kytketty aurinkoionisaatio reaktoreihin ja aurinkopaneelisiipiin.

Kaikkein edistyneimpiä malleja lukuunottamatta TIE sarjan aluksissa ei yleensä ollut hyperajomoottoria, mutta tarvittaessa se oli mahdollista lisätä. Ensimmäisissä TIE malleissa normaaliavaruudessa lentäminen yleensä kärsi hyperajon lisäämisestä, koska hyperajomoottori ja navigointitietokonejärjestelmä lisäsivät aluksen painoa. Oletettavasti kaikissa TIE aluksissa ei ollut varoitusjärjestelmää vihollisen paikannusohjuksien varalta.

TaistelukykyMuokkaa

TIE sarjan aluksilla oli yleensä ainakin yksi laserkanuuna. Edistyneempiin malleihin oli saatavilla erilaisia taistelukärkien laukaisimia, minkä lisäksi TIE Avenger ja TIE Defender malleihin saattoi lisätä pienitehoisen vetosädejärjestelmän.

Vain harvoissa TIE sarjan malleissa oli suojakenttä. Avenger ja Defender mallit olivat myös tässä suhteessa poikkeuksia. Suojakentän saattoi myöhemmin lisätä aluksiin, mistä tuli yleinen käytäntö Uuden tasavallan aikana, kun Imperiumin oli pyrittävä säästämään kalustoaan ja miehiään.

40 ABY, Toisen galaktisen sisällissodan aikana, Sienar tuotti uuden Aleph-luokan tähtihävittäjän Galaktisen allianssin laivaston käyttöön. Kuten edeltäjilläänkin Aelphilla oli pallon muotoinen ohjaamo, joka oli kookkaampi kuin yleisesti standartoiduissa TIE malleissa. Siinä oli kuitenkin kaksi istuinta, paikka astromekaniikkadroidille ja laajempi asevalikoima.

Galaktinen Imperiumi jatkoi TIE mallejen käyttämistä esimerkiksi Predator-luokan tähtihävittäjissä suunnilleen 130 ABY.

TuotteitaMuokkaa

TähtihävittäjiäMuokkaa

Antilles: "En näe, että Blackmoonin TIE hävittäjiä olisi lajiteltu. Ovatko ne silmiä, siristelijöitä, tuplia vai välkkyjä?"
Kre'fey: "Anteeksi mitä?"
Salm: "Hän tahtoo tietää ovatko TIE:t tähtihävittäjiä, torjuntahävittäjiä, pommikoneita vai edistyneempiä malleja."
Wedge Antilles, Laryn Kre'fey ja Horton Salm[lähde]

Imperiumin tähtihävittäjiäMuokkaa

Tähtihävittäjä kokeilujaMuokkaa

Ei-Imperialistisia muunnoksiaMuokkaa

SiviilimuunnoksetMuokkaa

Muut kuin tähtihävittäjätyypitMuokkaa

EsiintymisetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki