FANDOM

Atticon.png

Tämä artikkeli ei kuulu kaanoniin.

LucasArts on varmistanut tämän artikkelin sisällön olevan kaanoniin kuulumatonta tietoa.

Tähtien setä.jpg
Taistelu tähdistä
Tekijät
Tarina

Pat & Carol McGreal

Lyijykynät

Massimo Fecchi

Julkaisutiedot
Julkaisija

Walt Disney / SanomaMagazines Finland

Julkaistu

2005

Sivut

44

Yleiset tiedot
Kanoonisuus

Kaanoniin kuulumaton

Vuosiluku

2005

Sarja

Aku Ankan Taskukirja

Numero

309

Edeltäjä

308

Seuraaja

310

"Etkö ymmärrä, Aku? Olemme keskellä elokuvaa, ja tämä alus on Neljänneskilon haukka joka lensi Kassler-reitin ennätysajassa."
―Mikki Hiiri[lähde]

Taistelu tähdistä on Disneyn sarjakuva, joka julkaistiin Suomessa Tähtien Setä -nimisessä Aku Ankan Taskukirjassa. Tarinassa ovat Mikki, Aku ja Hessu, jotka joutuvat Akun tunaroimisen takia keskelle Tähtien sota -maailmaa muistuttavaa paikkaa. Sarja valmistui vuonna 2005 ja julkaistiin Suomessa samana vuonna.

JuoniMuokkaa

"Kylläpä Vanerin henki rahisee. Tuo suodatin kannattaisi kyllä puhdistaa"
―Aku Ankka[lähde]

Mikki ja Hessu menevät elokuvateatteriin uuden menestyselokuvan, Sihdin Pojan Paluu ja Kosto (Episodi XII) -ensi-iltaan, johon monet sarjan fanit saapuvat elokuvan roolihahmoiksi pukeutuneena. Ennen elokuvan alkamista Mikki kuitenkin suuttuu nähdessään Akun taaemmassa penkkirivissä nautiskelemassa eväistään hyvin äänekkäästi. Eväät hän on saanut palkkioksi autettuaan keksijä Pelle Pelotonta toimittamaan uuden projektorinsa teatteriin.

Samaan aikaan Pelle esittelee laitetta elokuvateatterin johtaja herra Pääkuvalle. Laite tulee hänen mukaansa tekemään elokuvan katsomisesta ennennäkemättömän realistisen kokemuksen, sillä sen myötä katsoja pääsee osallistumaan elokuvan tapahtumiin. Projektori kuitenkin ylikuumenee Akun sotkettua sen kytkennät aiemmin ja alkaa hehkua. Samaan aikaan salissa Mikin ja Akun välit kiristyvät tappeluksi. Hessu menee heidän väliinsä yrittäessään rauhoittaa tovereitaan, mutta silloin säde osuu heihin.

Seuraavaksi Aku ja Mikki huomaavat olevansa Neljänneskilon Haukan kyydissä, Aku pukeutuneena Johan On-Sooloksi ja Mikki Luke Lumikengäksi. Keisarikunnan hävittäjät ovat heidän perässään. Aku huomaa yllättäen osaavansa ohjata alusta ja lennättää aluksen suoraan asteroidikenttään. Asteroidikentän toisella puolella heitä vastassa olivat kapinallisten alukset jotka saattoivat heidät jääkylmälle planeetalle Hyti-hytille, jossa sijaitsi kapinallisten tukikohta. Kapinalliset ylistivät Luke Lumikenkää ja Johan-on Sooloa. Vastassa oli myös Prinsessa Leiju, joka ryntäsi Mikin luokse ja suuteli häntä. Mikki yllättyi ja kertoi hänelle että hehän ovat sisaruksia. Myöhemmin kuului hälytys kun Dart Vanerin oikea käsi Poro-Mauri tuli vierailemaan tuplavalomiekkansa kanssa. Poro-Mauri oli tappamaisillaan Mikin kun Aku käynnisti Neljänneskilon moottorit jotka käristivät Poro-Maurin.

Seuraavaksi sankarit ottivat kurssikseen Rämerähmä-planeetan tavatakseen mestari Jojoban, joka yritti myydä heille suota. Jojobalta Mikki ja Aku ostavat valomiekat ja Jojoba alkoi harjoittamaan Mikkiä. Samaan aikaan Aku lähti seikkailemaan ja eksyi suurten puiden ympärille ja löysi enokeita. Samaan aikaan Mikille valkeni että Jojoba on huijannut häntä; ei Jojoba mitään osaa oikeasti opettaa. Viimeinen tikki Mikille oli kun hän sai kuulla että kurssi maksaa. Mikki lähti etsimään Akua ja löysi hänet enokkien keskeltä joka oli pukenut niitä kaikenmaailman asuihin. Seuraavaksi Mikki ja Aku matkasivat Kalmantähdelle etsimään Hessua. He joutuivat vetosäteen uhreiksi ja heidät vedettiin suoraan vierastelakalle, jossa oli vastaanottokomiteakin valmiina: satoja tuhansia tunteettomia keisarillisia taisteludroideja. Aku ja Mikki päättivät käyttää valomiekkojaan ja he tuhoavatkin suuren määrän droideja. Yhtäkkiä kuitenkin valomiekoista loppui teho ja syykin löytyy: yli-ikäisiä paristoja alelaarista Halpahallista. Seuraavaksi alkoi kuulumaan pahaenteistä musiikkia joka on itse asiassa The Imperial March ja samaanaikaan heidän luoksensa saapui Dart Vaneri jonka hengityssuodatin pahasti rahisi. Paljastuukin että Dart Vaneri oli Hessu ja he päättivät lopettaa sodan. Samaanaikaan yleisö buuasi ja alkoivat heittelemään kaikenlaisia roskia, koska yleisö halusi heidät pois elokuvasta. Elokuva katsotaankin lopulta loppuun hyvillä mielin eikä Mikkiä haittaa enää Akun rouskutus ja mässäily.

Henkilöt esiintymisen mukaanMuokkaa

  • Mikki Hiiri/Luke Lumikenkä
  • Hessu Hopo/Dart Vaneri
  • Elokuvasarjan faneja
  • Aku Ankka/Johan-On Soolo
  • Pelle Peloton
  • Herra Pääkuva
  • Keisarillisia
  • Kapinallisia
  • Prinsessa Leiju
  • C-PPO/C-3PO
  • Q-TIO/R2-D2
  • Poro-Mauri/Darth Maul
  • Mestari Jojoba/Yoda
  • Enokkeja/Ewokkeja
  • Keisarillisia Taisteludroideja/B1-taisteludroideja
  • Hieman erikoisia iskusotilaita joita ei nimetä tarinassa

Viittaukset Tähtien sota -elokuviinMuokkaa

  • Episodi XII: Sihdin pojan paluu ja kosto viittaa Tähtien sota -sarjan kolmanteen (ilmestymisjärjestyksessä kuudenteen) osaan Tähtien sota: Episodi III – Sithin kosto, joka sai ensi-iltansa samana vuonna sarjakuvan kanssa.
  • Asteroidikentän läpi lentäminen viittaa samanlaiseen kohtaukseen Tähtien sota: Episodi V – Imperiumin vastaisku -elokuvasta.
  • Lennon aikana Mikki asettuu aluksen tykkimiehen paikalle ja tulittaa keisarillisia hävittäjiä. Tämä viittaa Tähtien sota: Episodi IV – Uusi toivo -elokuvassa nähtyyn kohtaukseen, jossa Luke Skywalker tulittaa keisarillisia hävittäjiä samanlaisella aseella.
  • Kapinallisten tukikohta on samanlainen, kuin Imperiumin vastaiskussa nähty Kapinallisten tukikohta Hothin jääplaneetalla.
  • Tukikohdassa prinsessa Leiju (Leia Organa) tulee suutelemaan Mikkiä heidän palattuaan, mikä viittaa Imperiumin vastaiskuun, jossa Leia suutelee Lukea tämän ollessa sairastuvalla. Mikki kuitenkin keskeyttää suudelman, koska elokuvat nähneenä hän tietää Leiju olevan hänen (Luke Lumikengän, eli Skywalkerin) sisko. Tämä paljastettiin Jedin paluussa.
  • Mikin koulutuksen aikana mestari Jojoba määrää hänet ryömimään tunneliin, josta hän löytää pahimman pelkonsa. Siellä Mikki näkee itsensä peilistä, jonka Jojoba halusi hänen hakevan. Tämä viittaa kohtaukseen Imperiumin vastaiskusta, jossa Luke Skywalker löytää luolasta Darth Vaderin, jonka kypärän alta paljastuvat Luken itsensä kasvot.
  • Kuolemantähdellä Mikin ja Akun jouduttua iskusotilaiden piirittämiksi, Aku alkaa hyräillä taustalta kuulemaansa teemaa dum-dum-dum-dum-da-dum-dum-da-dum. Kyseessä on viittaus Darth Vaderinkin teemana tunnettuun John Williamsin The Imperial March -sävellykseen. Hetken päästä Vaderin vastine Dart Vaner ilmestyy paikalle.

Merkittäviä poikkeavuuksiaMuokkaa

Tähän on listattu sarjakuvan merkittävimmät poikkeavuudet Tähtien sota -maailmasta. Hahmojen ulkonäön tai käyttäytymisen muuttamiset eivät kuulu tähän

  • Tähtien sota -elokuvissa jedimestari Yoda (Jojoba) asui Dagobahin suoplaneetalla ja ewoki (enoki)-kansa Endorin kuussa. Sarjakuvassa nämä kaksi paikkaa on yhdistetty.
  • Luola, jossa Mikki joutuu kohtaamaan pahimmat pelkonsa, oli Imperiumin vastaiskussa paljon tilavampi ja ihmiset mahtuivat seisomaan siellä. Sarjakuvassa Mikki joutuu ryömimään luolaan.
  • Sarjakuvan Kuolemantähdellä voi nähdä sekä isku- että droidisotilaita. Sarjan alkuperäisen trilogian episodeissa, joissa Kuolemantähti esiintyi, näin ei ollut, vaan tähdellä esiintyi vain iskusotilaita.
  • Sarjakuvassa myös Johan-On-Soolo (Han Solo) käyttää valosapelia Kuolemantähdellä droidisotilaita vastaan. Elokuvissa Solo käyttää valosapelia vain kerran pelastaakseen Skywalkerin paleltumiselta Hothilla, ei kuitenkaan puolustautumiseen.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki