FANDOM

4senators-1

Vaalien ehdokkaat.

Tasavallan kansleriuden äänestys oli äänestys, joka järjestettiin ennen aikaisesti vuonna 32 BBY, koska ylikansleri Finis Valorum oli saanut epäluottamuslauseen kuningatar Amidalalta. Tämän seurauksena järjestettiin äänestys, jossa todettiin, ettei Valorum enää nauttinut senaatin luottamusta. Äänestyksessä ehdokkaina olivat Valorumin lisäksi senaattorit Palpatine, Bail Antilles ja Ainlee Teem. Äänestys oli Tasavallan toiseksi viimeinen, sillä Darth Sidiouksen juonien johdosta seuraavaa vaalia ei voitu järjestää. Valorumin seuraajaksi valittiin murskaluvuin senaattori Palpatine, jonka seurauksena hän aikanaan oli johtanut kanslerina ja keisarina yhteensä 36 vuotta.

Tausta ja tapahtumat Muokkaa

Palpatine Amidala Senate

Kuningatar Amidala ja Palpatine Valorumin epäluottamusistunnossa.

Vahvimpana ehdokkaana aikanaan vuoden 40 BBY äänestyksessä oli ollut pääpuolueen Finis Valorum, ja hän odetetusti myös lopulta voitti vaalin. Voittoon vaikuttivat hänen pitkäaikaiset poliittiset suhteensa ja hänen maineikas politiikkosukunsa. Hänet valittiin myös toistamiseen vuonna 36 BBY äänestyksessä, tosin vain täpärästi. Tämä kausi oli moninpuolin huonoa aikaa hänelle, joka johtui pääasiassa Palpatinen juonista ja korruption luomasta luottamuspulasta. Vuonna 33 BBY asiat kärjistyivät, sillä hän joutui murhayrityksen kohteeksi sekä myös Eriadun kauppakokouksen tapahtumat vaikuttivat asioihin. Tämän lisäksi Valorum oli useiden kohujen uhrina.

Lopulta vuonna 32 BBY Naboon saarron seurauksena kuningatar Amidala saapui Coruscantille, jossa hän sai puhua senaatille. Hän tosin Palpatinen kehutuksesta totesi Valorumin olevan voimaton tehtävään. Hän antoi epäluottamuslauseensa, joka sai senaatissa kannatusta, jolloin Valorum äänestetiin ulos. Näin alkoi äänestys uudesta kanslerista. Ehdokkaiksi nousivat senaattorit Palpatine, Bail Antilles ja Ainlee Teem. Myös Valorum oli epätoivoisesti mukana vaaleissa. Äänestyksen voitti ylivoimaisesti, mutta epäodetetusti Palpatine.

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Vaaleja
Galaktisen Tasavallan ylikanslerin vaalit
4000 BBY · 44 BBY · 40 BBY · 36 BBY · 32 BBY · 28 BBY
Uuden tasavallan valtionpäämiehen vaalit
11 ABY · 23 ABY · 28 ABY
Muut
Uuden järjestyksen julistus · Jamaanen vallankaappaus
Solo-Niathalin vallankaappaus · Uuden tasavallan valtionjulistus

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki