Fandom

Jedipedia

Tasavallan suurarmeija

4 624sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Tämä artikkeli on siivouksen tarpeessa

Tämä artikkeli on siivouksen tarpeessa.
Tämä artikkeli tai sen osa kaipaa pikaista korjausta kielioppi-, etenkin pronominivirheistä. Artikkelia siivotessasi seuraa Jedipedian tyylioppaan ohjeita. Kun olet mielestäsi hoitanut artikkelin kuntoon, poista tämä malline.

Kloonitsodassa.jpg
Tasavallan suurarmeija
Yleiset tiedot
Perustaja(t)
Johtaja(t)
Huomattavat jäsenet

Katso luettelo kloonisotilaista

Tukikohta

Coruscant

Historialliset tiedot
Perustettu

32 BBY

Uudelleenorganisoitu

19 BBY Imperiumin iskujoukkoina ja Imperiumin armeijana

Palautettu

Osittain vuonna 10 BBY

Muut tiedot
Aikakaudet

Imperiumin nousun aikakausi

Liittoutuma

Galaktinen Tasavalta

"Ensimmäisenä toimenani tässä uudessa asemassani luon Tasavallan suurarmeijan vastaan Separatistien nouseville uhille."
Ylikansleri Palpatine[lähde]

Tasavallan suurarmeija (englanniksi Grand Army of the Republic tai GAR), joka myös tunnettiin nimellä klooniarmeija tai Tasavallan armeija, oli Galaktisen Tasavallan asevoimien tärkein osa sen viimeisinä vuosina. Armeijasta tuli yksi suurimmista koskaan nähdyistä armeijoista, vaikkei se ollutkaan yhtä suuri kuin Separatistien droidiarmeija. Kloonisotien loputtua ja Imperiumin noustua armeija muutettiin Galaktisen Imperiumin asevoimiksi.

Kaminolaiset kloonaajat loivat klooniarmeijan Kaminolla. Ensimmäinen kloonauskerta tuotti armeijaan 200000 taisteluvalmista miestä, jotka kasvetettiin kloonisotilaiksi. Heille rakennettiin myös sotakoneita ja nämä yksiköt aloittivat Tasavallan riveissä kloonisodissa.

Sotien edetessä klooniarmeijaan lisättiin miljoona yksikköä lisää, jonka jälkeen lisäiltiin myös useita kokonaisia divisioonia sodan edetessä. Tästä syystä armeijasta tuli suurimpia armeijoita, mitä oli koskaan nähty.

Kloonisotilaiden mallikappale oli agentti Darth Tyranusin pestaama palkkionmetsästäjä Jango Fett, jonka ainoa vastapalvelusvaatimus viiden miljoonan krediitin lisäksi oli keskenkasvuinen nuori klooni itse Jangosta. Kloonin nimeksi tuli Boba Fett.

HistoriaMuokkaa

"Klooniarmeija? ...Ja täytyy sanoa, että se on hienointa mitä olemme luoneet."
Lama Su[lähde]
Clone Army patch.jpg

Kaminolaisten merkki, joka ilmaisi klooniarmeijan ja salaisen kloonausprojektin kehitystä.

Palpatinen ylikanslerin uran alussa vuonna 32 BBY Tasavallalla ei ollut yleisiä asevoimia, vaikka väittely armeijan ja laivaston vahvistamisesta oli edennyt jo vuosikymmeniä. Yhteen aikaan Tasavallan armeijavoimat olivat huomattavan suuret, mutta uusien sithsotien noustessa vuonna 1000 BBY arvollinen alasvajoaminen alkoi, koska jediritarikunta oli saanut suosiota kasvavasta tuenannostaan. Aina useammin ja useammin jedit kutsuttiin neuvottelijoiksi kiistoihin. Silti kriisien taas noustessa nousemistaan, jotkut jedit (kuten suurmestari Yoda) alkoivat aistia tulevaa pimeyden aikaa, jolloin jedit yksinään eivät kykenisi määrällään kukistamaan tulevia uhkia. Klooniarmeijan luontiprosessin aloituskäsky tuli jedimestari Sifo-Dyasilta ilman tämän kolleegoiden tietämystä asiasta. Piakkoin hänen armeijansa löysi sithlordi Darth Sidious, joka suunnitteli käyttävänsä klooniarmeijaa ja sen hätäkoodeja omiin tarkoituksiinsa.

Vuonna 22 BBY 200000 yksikköä oli taisteluvalmiina ja heidät lastattiin aluksiin auttamaan Geonosiksen iskujoukkoa, joka sai niskaansa droidiarmeijan mennessään pelastamaan kollegoitaan ja senaattori Amidalaa. Tasavallan suurarmeijan ensimmäinen taistelu oli Geonosiksen taistelu, jossa se onnistuneesti kukisti monta kertaa suuremman droidiarmeijan. Tämä sotatoimi aloitti galaksia vavisuttavan sodan, kloonisodat, jossa armeija voitostaan huolimatta kärsi suuria tappioita.

Vaikka kloonisotilaat taistelivat jedien alaisuudessa suurimman osan kloonisodista, ylikansleri Palpatine (myöhemmin sodan loppuvaiheessa galaktinen keisari) vei kloonien suoran komennon jedeiltä ja senaatilta vuonna 19 BBY, ja käytti armeijaa tappaakseen jedit ja tuhoakseen heidän säätynsä. Kloonit uskollisesti tottelivat ylikansleria, vaikka olivatkin jo ystävystyneet jedien kanssa. Näin hän aloitti suuren jedipuhdistuksen muodostaen Tasavallan Imperiumiksi ja itsensä elinikäiseksi keisariksi, jolloin myös sota loppui Separatistineuvoston teloituksen myötä. Palpatine muunsi Suurarmeijan pikaisesti Imperiumin iskujoukoiksi ja hänen uuden Imperiuminsa armeijaksi.

Geonosiksen taistelu.jpg

Tasavallan suurarmeija kohtaa Separatistien droidiarmeijan Geonosiksella.

Ennen sodan loppua sektorin kuvernöörisuusaste esitettiin, ja sillä asetettiin jokaiseen Tasavallan sektoriin oma kuvernööri ja kullekkin omat kloonisotilasjoukot. Näin luotiin myös moffien ja sektorin kuvernöörien asemat. Kahdentuhannen vetoomus pelkäsi demokratian ja senaatin vallan heikkenemistä, joten he päättivät protestoida, vaikka heidät lopulta jyrättiin.[1] Kuvernöörit ja heidän kloonirykmenttinsä alkoivat saapua heille määrätyille planeetoille pian tämän jälkeen.[2]

Sotaan osaa ottaneiden kloonijoukkojen täysi miesvahvuus ei ollut tarkasti tiedossa. Heidän joukkojaan suurensi uudet varusteet ja muut vapaaehtoiset, jotka liittyivät sodan edetessä. Galaktisen sisällissodan aikana Jango Fettistä kloonatuista sotilaista, jotka nyt tunnettiin Imperiumin iskujoukkoina, oli elossa enää yksi kolmannesta, muttei ollut tiedossa kuinka moni oli taistellut kloonisodissa.[3]

Organisaatio ja rakenneMuokkaa

Clonetroopers.jpg

Kloonit siirtyvät muodostelmiin valmiina siirrettäviksi hyökkäysaluksiin.

Taistelun järjestysMuokkaa

Tasavallan suurarmeija oli jaettu erillisiin taistelun järjestyksiin (ORBATeihin). Nämä olivat tavallisia joukkoja ja erikoisjoukkoja. Lähes kaikkien tavallisten joukkojen rakenne ei koskaan muuttunut kloonisodissa, ja sitä käytti jopa Galaktinen Imperiumi. Erikoisjoukot taas olivat hyvin itsenäisiä kloonikommandoja, joilla oli erikoistehtävät ja he tarvitsivat vain vähäistä apua jedikenraaleilta.

Tavallisten joukkojen komentorakenneMuokkaa

Erikoisjoukkojen komentorakenneMuokkaa

Battlefront Kashyyyk.jpg

Kloonien ja wookieeiden joukot Kashyyykillä.

KomentohierarkiaMuokkaa

Maa -, ja ilmakulkuneuvotMuokkaa

Clonetrooper swtcwvg.jpg

Kloonisotilas vaiheen I haarniskassa.

TykistöMuokkaa

Panssaroidut kulkuneuvotMuokkaa

Raskas ratsuväkiMuokkaa

TaistelupalvelutukiMuokkaa

IlmahyökkäysMuokkaa

Mekanisoitu jalkaväkiMuokkaa

TiedusteluMuokkaa

Vaiheen II klooni.jpg

Kloonisotilas vaiheen II haarniskassa.

Huomattavat yksikötMuokkaa

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Katso myösMuokkaa

ViitteetMuokkaa

Edeltäjä:
Oikeudelliset joukot
Galaktisen Tasavallan armeija
2219 BBY
Seuraaja:
Galaktisen Imperiumin iskujoukot ja armeija

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki