FANDOM

Edellinen:

Theedin ensimmäinen taistelu

Samanaikainen:

Kaksintaistelu Tatooinella

Seuraava:

Yhteenotto Naboon yllä

Theedin kapina
Sota:

Naboon invaasio

Päivämäärä:

32 BBY

Paikka:

Theed, Naboo

Lopputulos:

Kauppaliiton voitto

Osanottajat

Naboon kapinalliset

Kauppaliitto

Komentajat
Joukot
  • Naboon vapautta kannattavat kansalaiset
  • Useita kiitureita
Menetykset
  • Useita vapaustaistelijoita
  • Useita kiitureita
  • Useita droideja
  • Muutamia STAP-koneita
  • Muutamia AAT-tankkeja
  [Lähde]

Theedin kapina oli Naboon pääkaupunginssa, Theedissä, käyty kapina Kauppaliiton vallattua kaupungin ensimmäisen Theedin taistelun seurauksena. Kansalaiset suuttuivat, kun Kauppaliitto kertoi tappaneensa kuningatar Amidalan.

Useat suuttuneet kansalaiset vannoivat Kauppaliitolle kostoa murhasta ja kaupungin valtauksesta. He päättivät vallata kaupungin takaisin omatoimisesti ja useat kansalaiset alkoivat yhdessä suunnitella juonta droidiarmeijan tuhoamiseksi.

Liikkeen johtajat pysyttelivät tuntemattomina ja liike aloitti hyökkäyksensä kaupungin pohjoisosassa. He onnistuivat tuhoamaan useita taisteludroideja ennen kuin Kauppaliiton toimihenkilöt saivat tietää kapinasta.

Pian Armored Assault Tankit saapuivat leveille kaduille, missä kapina käytiin, alkaen tulittaa vapaustaistelijoita. Jalkaväellä ei ollut mahdollisuuksia tankkeja vastaan ja useita vapaustaistelijoita kuoli. Eloonjääneet hajaantuivat ympäri kaupunkia ja osallistuivat myöhemmin toiseen Theedin taisteluun yhdessä planeetalle palanneen kuningattaren kanssa.

EsiintymisetMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki