FANDOM

Atticon2

Tätä artikkelia tai artikkelin osaa on pyydetty parannettavaksi.
Voit auttaa Jedipediaa parantamalla artikkelia. Lisää tietoa saattaa olla artikkelin keskustelusivulla.

UnderConstruction

HUOM!
Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun. Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

Yaddle
Yaddle
Elämäkerralliset tiedot
Syntynyt

509 BBY

Kuollut

26 BBY (ikä 483)

Ruumiilliset tiedot
Laji

Tuntematon laji

Sukupuoli

Nainen

Pituus

0.61 metriä

Hiusten väri

Ruskeat

Silmien väri

Vihreät

Aikakaudet

Imperiumin nousun aikakausi

Liittoutuma(t)
Mestarit

Polvin Kut

Oppilaat

Yaddle oli vanha jedineuvostossa vaikuttanut ja Jedien säätyä palveleva jedi, joka oli samaa harvinaista lajia kuin melkein 900-vuotias suurmestari Yoda. Malastaren lähettiläänä tunnettu Yaddle oli oli ensimmäinen naispuolinen jedineuvoston jäsen. Hänen mestarinsa oli jediritari Polvin Kut, ja hänellä ehti olla monta padawania, joista kuuluisimmat olivat Oppo Rancisis ja Empatojayos Brand. Yaddle käytti harvinaislaatuista oranssia valosapelia.

Vankeus ja mestariksi tulo Muokkaa

Ennen tuloaan mestariksi, Yaddle oli satoja vuosia vankina Koda-nimisellä planeetalla. Vankeuden syytä ei tiedetty, mutta Kodan asukkaat antoivat Yaddlen siellä ollessa hänelle nimen: Joka On Alhaalla. Myöhemmin, Anakin Skywalkerin ja Obi-Wan Kenobin pitää lähteä matkaseuralaisiksi Mawan-planeetalle, Anakinin nähdessä näyn, jossa lausutaan ilkeästi:"joka on alhaalla, jää alas." Anakin, Obi-Wan ja Yaddle lähtevät planeetalle pelastamaan sen rauhaa kolmen gangsteripomon (Feeana Shaanin, Hutt Deccan ja Iskurin) kynsistä. He saavat selville, että Iskuri on Omega, ja että hänellä on tappava bioase.

Kuolema ja viimeiset sanat Muokkaa

Yaddle kuoli kun joukko jedejä oli jäänyt Iskurin (Granta Omega) ansaan. Iskuri käynnisti bioaseensa joka vapautti myrkyllistä kaasua. Yaddle pelasti ansaan jääneet jedit ja koko planeetan imemällä kaasut itseensä voiman avulla. Yaddle itse menehtyi.

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Wiki
Jedipediassa on kokoelma Yaddle -sitaatteja.

Masterobiwan Tämä jedeihin tai jediin liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Jedipediaa laajentamalla artikkelia. Wp-id

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki