Fandom

Jedipedia

Yhteysradio

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Comlink 1.jpg

Hush 98 yhteysradio.

Yhteysradio on yleensä pienikokoinen kannettava laite, joka siirsi äänisignaaleja sijainnista toiseen.

Yhteisradioita oli monenlaisia malleja, vaikka suurimmassa osassa oli samat keskittäiset järjestelmät: vastaanotin, signaalinlähetin ja voimalähde. Yhteysradiot olivat tyypillisesti pieniä, pieneen tilaan mahdutettavia laitteita, joita kuljetettiin mukana vaivatta ja piilotettiin helposti. Ne painoivat usein niinkin vähän kuin 0.1 kilogrammaa. Edistyneempien mallit sisälsivät salakielellekääntölaitteen, yleiset etsintäkontrollit, äänentoistolaitteet, mykistinprojektorit sekä sisäänrakennetut datansiirtoportit. Jotkut yhteysradiot, kuten ne, joita jedit käyttivät, olivat varustettu monella turvalaitteistoilla, jotka mahdollistivat sen vain laitteiston tunteville käyttöön. Yhteysradioita oli myös tapana sisällyttää sotilaiden kypäriin, kuten kloonisotilaiden ja myöhemmin iskusotilaiden käyttämien kypärien laitteistossa.

Ilman satelliitin avustusta tavallisessa yhteysradiolla oli noin 50 kilometrin etäisyys. Tämä kenttäetäisyys laski rajusti tiheissä urbaaneissa vyöhykkeissä korkean elektromagneettisen häirinnän tasojen läsnäolon takia, vaikka tämä voitiin välttää langallisilla verkkokentillä. Yhteysradion etäisyys oli pääosin voimalähteen varassa; vastaavasti yhteysradiot, joilla oli suurempi energian taso (kuten sotavoimien ja kulkuneuvoihin kiinnitetyt kappaleet), toimivat suuremmalla etäisyydellä kun siviilien käsissään pitämät. Vuosien 32 BBY ja 8 ABY välillä yhteysradiot kuuluivat standardeihin turvajoukkojen tarpeellisuuksiin, ja ne maksoivat suunnilleen 200 krediittiä.

Kylecom.jpg

Kyle Katarn käyttää kapinallisten aikakauden yhteysradiotaan.

Yhteysradioita käytettiin myös tähtialuksilla, pääosin lyhyen etäisyyden yhteydenottoihin kuten laskeutumis/lähtö selvennyksiin tai muodostelmakomentoihin sotalaivueissa. Pidemmän etäisyyden kommunikointiin monet tähtialukset käyttivät alatilaradioita, jotka vaativat yhä tehokkaamman voimalähteen.

Erilaisilla yhteysradioilla oli myös kyky jäljittää toisia yhteysradioita oletettavasti seuraamalla signaalilähetystä niiden välillä.

Huomattavia mallejaMuokkaa

EsiintymisetMuokkaa

LähteetMuokkaa

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki