Fandom

Jedipedia

Ylikansleri

4 623sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu7 Share

Ylikansleri, tai yleisesti vain kansleri, oli Galaktisen Tasavallan valtion ja hallituksen keulakuva, kuten Senaatin presidentti tai Senaatin johtaja.

Kanslerin nimittäminenMuokkaa

Ylikansleri äänestettiin Galaktisen Senaatin kautta. Senaattorit ja senaatin edustajat äänestivät kanslerin neljän vuoden virkakaudelle. Tasavallan viimeisinä vuosina kausien määrä oli rajoitettu niin, että niitä sai olla enintään kaksi, jottei kukaan saisi johtaa liian kauaa.

Tunnetut äänestyksetMuokkaa

Valorum.jpg

Ylikansleri Finis Valorum toimi kanslerina vuodesta 40 BBY vuoteen 32 BBY.

ValtaoikeudetMuokkaa

Toimisto oli lähes voimaton kontrollistaan galaksiin viimeisinä vuosina, erityisesti Ruusanin uudelleenasetusten jälkeen, kansleri palveli suurimmalta osaa virallisoijana senaatissa. Hänellä oli auktoriteetti kutsua erityisen kokouksen senaattiin, ja vedota kanslerin etuoikeuteen pienten aspektien välttämisessä senaatissa. Hän oli myös häntä avustavan senaattorien neuvoston puheenjohtaja. Kansleri johti alunperin ainoastaan arvovallalla ja hän oli galaktisen senaatin puheenjohtaja, jonka vuoksi häntä yleisesti pidettiin Tasavallan valtionpäämiehenä, vaikka ilmeisesti ei ollut sitä varsinaisesti koskaan. Planeetoilla oli varsin pitkälti oma itsehallinto, mutta viimeisinä vuosina niiden hallinto alkoi siirtyä suoraan senaatille ja sitä kautta ylikanslerille. Kloonisotien aikaan kansleri sai haltuunsa ylikomentajan oikeudet, jotka antoivat sille asevoimain johtajuuden. Kansleri oli oletettavasti galaksin johtajan arvonimi, ainankin vuosina 15000 - 19 BBY. Kanslerin valtaoikeudet kasvoivat Palpatinen kaudella huomattavasti, jota tämä tarkoituksen mukaisesti hyödynsi. Kansleri oli vuoteen 22 BBY asti vain Senaatin johtaja, joka ei yleensä ottanut kantaa päivän politikkaan. Lopuksi kansleri oli armeijan ylikomentaja, sekä saattoi olla sitä jo muiden sotienkin aikaan, mutta siitä ei ole tietoa.

Luettelo tunnetuista ylikanslereistaMuokkaa

Palp trustme.jpg

Palpatine, ylikansleri vuodesta 32 BBY alkaen.

Kulissien takanaMuokkaa

Kanslerius ei välttämättä ole alkuperäinen nimi tasavallan johtajalle, se oli ennemmin senaatin presidentti edellisissä versioissa, mutta se voi olla yksi kanslerin nimityksistä. Jotkut kirjallisuudet käyttävät molempia titteleitä Suuren sithien sodan ajan kuvailussa. Voi olla, että toinen nimitys polveutuu toisesta, mutta yleisesti ne molemmat tarkoittavat samaa.

EsiintymisetMuokkaa

Tämä luettelo on epätäydellinen. Voit auttaa Jedipediaa täydentämällä sitä.

Katso myösMuokkaa

Edeltäjä:
Senaatin presidentti
Galaktinen päämies
n. 15000 BBY - 19 BBY
Seuraaja:
Galaktinen keisari

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki